Formalności przy wyrobieniu NIP-u

Pytanie:

Czy są jakieś zastrzeżenia odnośnie wyrobienia NIP-u (wiek, brak pracy)?

Masz inne pytanie do prawnika?

ODPOWIEDŹ PRAWNIKA

NIP to po prostu numer identyfikacji podatkowej. Obowiązek jego ustalenia (uzyskania) powstaje od tego samego momentu, w którym osoba czy też jednostka (o których niżej) stają się podatnikami. Innymi słowy nie wiek, czy pozostawanie w stosunku pracy jest warunkiem nadania NIP-u, ale powstanie obowiązku podatkowego. Nadanie NIP-u ma charakter obowiązkowy. Powszechnemu obowiązkowi ewidencyjnemu, określonemu w ustawie z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników podlegają:

  1. osoby fizyczne,
  2. osoby prawne oraz
  3. jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami.

Nadanie NIP następuje na podstawie zgłoszenia identyfikacyjnego w drodze decyzji wydawanej przez naczelnika urzędu skarbowego. Ewidencji podatników, płatników podatków i płatników składek ubezpieczeniowych dokonują właściwi dla celów ewidencji naczelnicy urzędów skarbowych.

Podatnicy mają obowiązek dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego w celu uzyskania numeru identyfikacji podatkowej. Zgłoszenia dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj i liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę i rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw (niejako jeden raz, "przed zapłaceniem" pierwszego, jakiegokolwiek podatku). Dany podmiot nie może posiadać więcej niż jeden NIP.

Potrzebujesz porady prawnej?

KOMENTARZE (0)

Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!


Dodaj komentarz

DODAJ KOMENTARZ

ZOBACZ TAKŻE:

  • 21.8.2014

    Darowizna samochodu - formalności jakich musisz dopełnić?

    Darowizna to chyba najczęściej stosowana umowa w stosunkach rodzinnych. Obowiązki z nią związane mogą nieco się różnić w zależności od przedmiotu darowizny. W niniejszej poradzie zajmiemy (...)

  • 4.4.2018

    Pasażer łatwiej złoży reklamację

    Nowe rozporządzenie reguluje zasady wnoszenia i rozpatrywania reklamacji w transporcie kolejowo-drogowym. Przewiduje mniej formalności przy składaniu reklamacji i usprawnienie komunikacji z przedsiębiorcami (...)

  • 6.9.2017

    Obowiązek meldunkowy pozostaje

    Pozostawiając obowiązek meldunkowy, zaproponowano istotne uproszczenia przy jego realizacji – od 1 stycznia 2018 r. przewidziano możliwość elektronicznego meldunku, czyli bez konieczności (...)

  • 4.3.2017

    Mniej formalności przy budowie

    1 stycznia 2017 r. weszła w życie ustawa z 16 grudnia 2016 r. o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców. Ustawa wprowadziła ułatwienia i uproszczenia (...)

  • 28.9.2018

    Jakie dokumenty musi mieć przy sobie kierowca?

    Kierowcy w poniedziałek 1 października 2018 r. dowód rejestracyjny i polisę OC mogą zostawić w domu. W razie kontroli – za brak przy sobie tych dokumentów - nie dostaną (...)