Fundusz remontowy w SM

Pytanie klienta:

""Spółdzielnia pobiera zgodnie z art. 4 Ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych od członka opłaty na fundusz remontowy. SM nie prowadzi ewidencji wykorzystania środków na poszczególne nieruchomości. Pozyskiwane środki funduszu są w bardzo zróżnicowany sposób wykorzystywane na remonty poszczególnych nieruchomości. Od 0 PLN do kilkudziesięciu tysięcy PLN. Bez ewidencji takich kosztów nie sposób kontrolować prawidłowości rozdziału tych środków. Czy środki funduszu na remonty przeznaczone powinny być w podziale na odrębne nieruchomości? Czy istnieje podstawa prawna do takiego podziału, jeżeli tak to kiedy weszła w życie? ""

Odpowiedź prawnika:

Zapisy ustaw dotyczących działania spółdzielni mieszkaniowych tzn. ustawy Prawo spółdzielcze oraz ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych nie regulują zasad podziału funduszu remontowego. Zasady takie mogą zostać wprowadzone Statutem spółdzielni, regulaminem, uchwałami organów. W każdym przypadku członkowi spółdzielni, w razie kwestionowania podziału środków funduszu remontowego służy prawo odwołania w trybie przewidzianego przez statut postępowania wewnątrzspółdzielczego lub też możliwość wytoczenia powództwa do sądu powszechnego. Wystąpienie na drogę postępowania wewnątrzspółdzielczego lub sądowego nie zwalnia z dokonywania wpłat na fundusz remontowy. Wystąpienie na drogę postępowania wewnątrzspółdzielczego następuje na zasadach art. 32 i art. 33 paragraf 2 ustawy Prawo spółdzielcze, tzn. poprzez odwołanie od uchwały organu spółdzielni, mocą której podział środków funduszu remontowego nastąpił.