Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Przy założeniu sprzedaży konsumenckiej, a więc dokonywanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu nie związanym z działalnością zawodową lub gospodarczą (zgodnie art. 1.1. ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego, zwana dalej ustawą), poza dochodzeniem roszczeń z gwarancji, które przysługują, zgodnie z treścią dokumentu gwarancyjnego, przysługuje kupującemu dochodzenie roszczeń ze wskazanej wyżej ustawy z tytułu niezgodności towaru z umową. Uprzedni wybór roszczenia na podstawie gwarancji nie eliminuje możliwości dochodzenia roszczenia wprost z ustawy. Przykładowo w razie zbyt długiej realizacji uprawnień gwarancyjnych kupujący może skorzystać z uprawnień przysługujących mu z tytułu niezgodności towaru z umową. Na podstawie art. 8 ust. 4 okres potrzebny na wykonanie wymiany bądź naprawy towaru powinien być odpowiedni, jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie, kupujący ma prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy.
Zatem jeżeli odmówiono naprawy w ramach gwarancji, bowiem wskazano cenę naprawy, którą ma ponieść kupujący, kupujący może wykorzystać roszczenia względem sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową. Można zażądać dokonania bezpłatnej naprawy lub wymiany. Po bezskutecznym upływie odpowiedniego czasu lub gdy naprawa lub wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności kupujący ma prawo domagać się stosownego obniżenia ceny lub odstąpić od umowy. Należy przy tym pamiętać, iż kupujący nie może od umowy odstąpić, jeżeli niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna.
Można też nie rezygnować z roszczeń z gwarancji i skierować przeciwko gwarantowi pozew do sądu.
Więcej informacji na temat uprawnień wynikających z gwarancji znajduje się w artykule Nowe zasady gwarancji przy sprzedaży konsumenckiej