Gwarancja a wadliwy telefon komórkowy
Pytanie:
"Zakupiony telefon komórkowy w bardzo krótkim czasie zaczął się psuć, awaria polegała na pokazywaniu się na wyświetlaczu czarnych plam, które po jakimś czasie znikały, ale później ponownie się pojawiały. Było to bardzo kłopotliwe, więc oddałem telefon do punktu obsługi klientów, w którym go zakupiłem, ponieważ był na gwarancji. Pani, która mnie obsługiwała, reklamację przyjęła i skomentowała, że to już nie pierwszy telefon z takimi objawami. Było to 05.09.07r. Na początku października zadzwoniła do mnie Pani z informacją, że serwis telefon odesłał, ale nie naprawiony, tylko z informacją, że koszt naprawy to 170 zł. Brak oczywiście jest jakichkolwiek uwag dlaczego mam ponosić koszty naprawy gwarancyjnej. Kiedy zadzwoniłem do serwisu usłyszałem, że jest to uszkodzenie mechaniczne, więc muszę za naprawę zapłacić. Zaznaczam, że oddałem telefon prawie w idealnym stanie. Telefonu nie odebrałem, ale nie wiem jak mam postąpić, aby mi go naprawiono? W jaki sposób mogę wyegzekwować naprawę lub wymianę telefonu?"
Odpowiedź prawnika: Gwarancja a wadliwy telefon komórkowy
Przy założeniu sprzedaży konsumenckiej, a więc dokonywanej w zakresie działalności przedsiębiorstwa sprzedaży rzeczy ruchomej osobie fizycznej, która nabywa tę rzecz w celu nie związanym z działalnością zawodową lub gospodarczą (zgodnie art. 1.1. ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego, zwana dalej ustawą), poza dochodzeniem roszczeń z gwarancji, które przysługują, zgodnie z treścią dokumentu gwarancyjnego, przysługuje kupującemu dochodzenie roszczeń ze wskazanej wyżej ustawy z tytułu niezgodności towaru z umową. Uprzedni wybór roszczenia na podstawie gwarancji nie eliminuje możliwości dochodzenia roszczenia wprost z ustawy. Przykładowo w razie zbyt długiej realizacji uprawnień gwarancyjnych kupujący może skorzystać z uprawnień przysługujących mu z tytułu niezgodności towaru z umową. Na podstawie art. 8 ust. 4 okres potrzebny na wykonanie wymiany bądź naprawy towaru powinien być odpowiedni, jeżeli sprzedawca nie zdoła uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie, kupujący ma prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy.
Zatem jeżeli odmówiono naprawy w ramach gwarancji, bowiem wskazano cenę naprawy, którą ma ponieść kupujący, kupujący może wykorzystać roszczenia względem sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową. Można zażądać dokonania bezpłatnej naprawy lub wymiany. Po bezskutecznym upływie odpowiedniego czasu lub gdy naprawa lub wymiana narażałaby kupującego na znaczne niedogodności kupujący ma prawo domagać się stosownego obniżenia ceny lub odstąpić od umowy. Należy przy tym pamiętać, iż kupujący nie może od umowy odstąpić, jeżeli niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jest nieistotna.
Można też nie rezygnować z roszczeń z gwarancji i skierować przeciwko gwarantowi pozew do sądu.
Więcej informacji na temat uprawnień wynikających z gwarancji znajduje się w artykule Nowe zasady gwarancji przy sprzedaży konsumenckiej
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?