Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z powołanym przez Panią przepisem informacje zawarte w raportach, o których mowa w ust. 1-6, płatnik składek przekazuje ubezpieczonemu na piśmie lub w przypadku osób, o których mowa w art. 18 ust. 12, za zgodą ubezpieczonego w formie elektronicznej w celu ich weryfikacji.
Informacja ta powinna zawierać także datę jej sporządzenia oraz podpis płatnika składek lub osoby przez niego upoważnionej.
Nie można jednak zapominać, że informacja ta jest przekazywana w celu umożliwienia pracownikowi zgłoszenia korekty raportu, a brak zastrzeżeń ma dla niego określone konsekwencje. Zgodnie bowiem z art. 41 ust. 12 ustawy, jeżeli ubezpieczony nie zakwestionuje informacji zawartych w imiennym raporcie miesięcznym w terminie 3 miesięcy, to informacje te uznaje się za zgodne ze stanem faktycznym, chyba że informacje dotyczące okresu objętego raportem zakwestionuje Zakład, wydając decyzję.
Rzeczywiście można by argumentować, że pracownikowi nie musi być przekazywana informacja dokładnie na druku ZUS RMUA, ale muszą być na tym piśmie zawarte te same informacje co na tym druku. W praktyce więc będzie to raczej taka sama ilość i obszerność dokumentów.
Jeśli na pasku wynagrodzeń nie ma miejsca na te wszystkie informacje, a ponadto nie ma miejsca na podpis płatnika składek (pieczątka nie jest obowiązkowa), to pasek nie spełni wymaganych warunków i nie będzie mógł zastąpić informacji dla pracownika, o której mowa w art. 41 ust. 8 ustawy.