Istota gwarancji

Pytanie klienta:

""Jaka jest istota gwarancji?""

Odpowiedź prawnika:

Regulacja dotycząca instytucji gwarancji znajduje się w art. 577 Kodeksu cywilnego. Artykuł ten stanowi:
§ 1. W wypadku gdy kupujący otrzymał od sprzedawcy dokument gwarancyjny co do jakości rzeczy sprzedanej, poczytuje się w razie wątpliwości, że wystawca dokumentu (gwarant) jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej rzeczy lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad, jeżeli wady te ujawnią się w ciągu terminu określonego w gwarancji.
§ 2. Jeżeli w gwarancji nie zastrzeżono innego terminu, termin wynosi jeden rok licząc od dnia, kiedy rzecz została kupującemu wydana.
 
Podstawową funkcją gwarancji jakości jest ochrona kupującego (uprawnionego z gwarancji) przed konsekwencjami „zepsucia się” przedmiotu objętego gwarancją i przed niewłaściwy funkcjonowaniem tego przedmiotu pozostającym w związku z jego wadliwością (por. Żuławska
Czesława [w:] Dmowski Stanisław, Sychowicz Marek, Ciepła Helena, Kołakowski Krzysztof, Wiśniewski Tadeusz, Żuławska Czesława, Gudowski Jacek, Bieniek Gerard - Komentarz do kodeksu cywilnego. Księga trzecia. Zobowiązania. Tom II. Warszawa 2009 Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis (wydanie IX) ss. 1098). O zakresie uprawnień przysługujących kupującemu przesądza przede wszystkim treść gwarancji. Odpowiedzialność z tytułu gwarancji polega na zobowiązaniu się wystawcy dokumentu gwarancji (gwaranta) do spełnienia odpowiednich świadczeń na wypadek, gdyby w oznaczonym terminie (okres gwarancyjny) ujawniły się wady fizyczne rzeczy sprzedanej.