Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Ustawa o finansach publicznych w art. 187 ust. 2 wskazuje, że Przewodniczący zarządu jednostki samorządu terytorialnego kontroluje przestrzeganie, przez podległe i nadzorowane przez siebie jednostki sektora finansów publicznych, realizacji procedur w zakresie celowości zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków. Kontrola ta obejmuje w każdym roku co najmniej 5 % wydatków podległych jednostek organizacyjnych.
Zadania kontrolne powinny wynikać, z zatwierdzonego przez gminę planu kontroli. Kontrola kompleksowa może obejmować, np. kontrolę organizacji jednostki w zakresie prowadzenia gospodarki, gospodarki środkami rzeczowymi, pieniężnymi, itp. Ustawa o ochronie danych osobowych zezwala na udostępnienie danych osobowych, jeżeli będzie to niezbędne dla zrealizowania uprawnienia lub spełnienia obowiązku wynikającego z przepisu prawa. Jeżeli zatem, by dokonać kontroli niezbędne jest udostępnienie teczek osobowych, można te teczki udostępniać.
Natomiast uprawnienia RIO do kontroli samorządowych jednostek organizacyjnych wynikają z ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych, zgodnie z którą Izby dokonują kontroli gospodarki finansowej i zamówień publicznych tych jednostek.
W obu ustawach nie zostało wskazane, że jedna kontrola wyłącza drugą.