Książka i zarządca obiektu budowlanego
Pytanie:
"Z umowy na wykonywanie usług wynika obowiązek prowadzenia książki obiektu przez wykonawcę, który dzierżawi od zlecającego obiekt budowlany. Czy dzierżawca i wykonawca usługi ma uprawnienia do prowadzenia książki obiektu budowlanego? Czy pojęcie zarządcy obiektu budowlanego, o którym mówi się w prawie budowlanym, jest tożsame z zarządcą nieruchomości, o którym mówi się w ustawie o gospodarce nieruchomościami?"
Odpowiedź prawnika: Książka i zarządca obiektu budowlanego
Stosownie do art. 64 ustawy Prawo budowlane właściciel lub zarządca obiektu jest obowiązany prowadzić dla każdego budynku książkę obiektu budowlanego, stanowiącą dokument przeznaczony do zapisów dotyczących przeprowadzanych badań i kontroli stanu technicznego, remontów i przebudowy, w okresie użytkowania obiektu budowlanego. Przepisy nie wspominają o dzierżawcy. Jednakże wpisów w książce dokonywać może właściciel lub zarządca obiektu albo osoba upoważniona przez właściciela lub zarządcę (§ 6 ust. 3 Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie książki obiektu budowlanego, Dz.U. 2003 Nr 120, poz. 1134). Formalnie zatem książkę ma prowadzić właściciel/zarządca (i to on jest za to odpowiedzialny), ale dokonywanie wpisów może zlecić upoważnionej osobie, w tym i wykonawcy usługi/dzierżawcy obiektu, gdyż przepisy nie zawierają w tej materii ograniczeń.
Pojęcie zarządcy, które występuje w prawie budowlanym, w zasadzie pokrywa się z pojęciem zarządcy nieruchomości z ustawy o gospodarce nieruchomościami. Jednakże pewne problemy występują w przypadku własności lokali. Tu zarządca (zarząd) to nie zawsze „licencjonowany zarządca”, gdyż można – na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy o własności lokali - powierzyć zarząd np. jednemu albo kilku współwłaścicielom, którzy licencji nie mają (i w tym wypadku mieć nie muszą). Art. 29 ust. 1b ustawy o własności lokali stanowi, iż zarząd lub zarządca, któremu zarząd nieruchomością wspólną powierzono w sposób określony w art. 18 ust. 1, jest obowiązany sporządzić protokół przejęcia nieruchomości i jej dokumentacji technicznej (budowlanej, powykonawczej i książki obiektu budowlanego) w imieniu wspólnoty mieszkaniowej, przechowywać dokumentację techniczną budynku oraz prowadzić i aktualizować spis właścicieli lokali i przypadających im udziałów w nieruchomości wspólnej. W związku z tym należałoby uznać, że tu książkę budowlaną powinien prowadzić ów zarządca (zarząd), mimo iż nie jest „zarządcą” w rozumieniu ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?