Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Na podstawie ustawy o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych właścicielowi książeczki mieszkaniowej przysługuje premia gwarancyjna m.in. związku z nabyciem prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej. Premię gwarancyjną oblicza i wypłaca bank prowadzący obsługę rachunków wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych.
Warunkiem wypłaty premii gwarancyjnej jest złożenie przez właściciela książeczki mieszkaniowej wniosku o jej likwidację i wypłatę premii gwarancyjnej w terminie 90 dni od dnia dokonania czynności (np. podpisania aktu notarialnego kupna-sprzedaży nieruchomości). Do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające powstanie prawa do uzyskania premii gwarancyjnej. Premia przysługuje właścicielowi książeczki, a nie spółdzielni.