Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zasady wypłacania premii gwarancyjnych z książeczek mieszkaniowych reguluje ustawa z dnia 30 listopada 1995 r. o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych. Zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt 3 tej ustawy, właścicielom książeczek mieszkaniowych przysługuje premia gwarancyjna w związku z (m.in.) nabyciem, w drodze zakupu lub zamiany, własności lokalu mieszkalnego, stanowiącego odrębną nieruchomość, lub domu jednorodzinnego, z wyjątkiem nabycia lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego na zasadach współwłasności w częściach ułamkowych. Premia gwarancyjna przysługuje, jeżeli nabycie dotyczy rzeczy znajdującej się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Warunkiem wypłaty premii gwarancyjnej jest złożenie przez właściciela książeczki mieszkaniowej wniosku o jej likwidację i wypłatę premii gwarancyjnej w terminie 90 dni od dnia nabycia. Oznacza to, że najpierw należy nabyć ten dom, a następnie, w ciągu 90 dni wystąpić do banku prowadzącego obsługę rachunków wkładów oszczędnościowych na książeczkach mieszkaniowych o wypłatę premii gwarancyjnej. Do wniosku o wypłatę premii należy dołączyć dokumenty potwierdzające powstanie prawa do uzyskania premii gwarancyjnej, czyli nabycie domu jednorodzinnego.