Likwidacja spółki cywilnej a obowiązki informacyjne

Pytanie klienta:

""Jakie osoby i jakie organy należy poinformować o rozwiązaniu spółki cywilnej?""

Odpowiedź prawnika:

Należy pamiętać o obowiązku powiadomienia kontrahentów oraz banku o rozwiązaniu spółki cywilnej. Obowiązek ten wynika przede wszystkim z zasad współżycia społecznego oraz zabezpieczenia się przed odpowiedzialności za szkodę, która wynikłaby z braku powiadomienia osób trzecich o rozwiązaniu spółki. Obowiązek powiadomienia banku prawdopodobnie będzie wynikał z samej umowy z bankiem.

Jednakże należy pamiętać o przepisach szczególnych.

Zgodnie bowiem z art. 30 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przedsiębiorca jest obowiązany złożyć wniosek o:

1) zmianę wpisu -w terminie 7 dni od dnia zmiany danych, o których mowa w art. 25 ust. 1 i 5, powstałej po dniu dokonania wpisu do CEIDG;

2) wykreślenie wpisu -w terminie 7 dni od dnia trwałego zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej.

Termin 7 dni od powstania zdarzenia uzasadniającego zmianę, obowiązuje również w przypadku obowiązku zgłoszenia aktualizacyjnego NIP (art. 9 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników), zgłoszenia zmiany w ZUS oraz w Głównym Urzędzie Statystycznym.