Lustracja w spółdzielni mieszkaniowej
Pytanie:
"Jestem członkiem spółdzielni mieszkaniowej. Kilka miesięcy temu wniosłem skargę do Prezesa Zarządu na działalność służb technicznych spółdzielni, Zarząd do dziś ignoruje mój list, nie otrzymałem żadnej odpowiedzi. Spółdzielnia rozpoczęła budowę kilku nowych budynków na osiedlu. Pierwszeństwo w zakupie mieli mieć członkowie spółdzielni. Zarząd nie poinformował jednak wszystkich członków o zamiarze budowy np. ogłoszeniem co czyni w przypadku sprzedaży innych mieszkań. Gdy się zorientowałem mieszkania były już wykupione (nawet przez wykonawcę inwestycji). Uważam, że było to celowe działanie Zarządu. Czy Zarząd ma obowiązek rozpatrzyć skargę, jeśli tak to w jakim terminie? Jaka instytucja sprawuje nadzór na Spółdzielnią, do której można się odwołać lub złożyć skargę, w sytuacji gdy skarga do Przewodniczącego Rady Nadzorczej pozostaje również bez odpowiedzi, gdyż Przewodniczący działa w porozumieniu z Zarządem? Czy i do kogo w powyższej sytuacji, jako członek spółdzielni mogę wnioskować o zmianę zarządu? "
Odpowiedź prawnika: Lustracja w spółdzielni mieszkaniowej
Zgodnie z art. 91 ustawy Prawo spółdzielcze każda spółdzielnia obowiązana jest przynajmniej raz na trzy lata, a w okresie pozostawania w stanie likwidacji corocznie, poddać się lustracyjnemu badaniu legalności, gospodarności i rzetelności całości jej działania. Lustracja obejmuje okres od poprzedniej lustracji.
W spółdzielniach mieszkaniowych w okresie budowania przez nie budynków mieszkalnych i rozliczania kosztów budowy tych budynków, a także w spółdzielniach w stanie likwidacji, lustrację przeprowadza się corocznie.
Jeżeli spółdzielnia mieszkaniowa nie podda się badaniu lustracyjnemu przewidzianemu, związek rewizyjny, w którym spółdzielnia jest zrzeszona, lub Krajowa Rada Spółdzielcza przeprowadza z własnej inicjatywy badanie lustracyjne działalności spółdzielni na jej koszt.
Spółdzielnia może też wystąpić w każdym czasie o przeprowadzenie lustracji całości lub części jej działalności albo tylko określonych zagadnień. Lustracja może być przeprowadzona na żądanie walnego zgromadzenia, rady lub 1/5 członków spółdzielni. Tak więc oprócz odwołania Zarządu i przewodniczącego rady albo gdy jest to niemożliwe, można zwrócić się do właściwego związku rewizyjnego.
Sposób odwołania, zmiany zarządu, zależy od treści statutu spółdzielni mieszkaniowej. Zgodnie ze wspomnianą wyżej ustawą skład i liczbę członków zarządu określa statut. Statut może przewidywać zarząd jednoosobowy, którym jest prezes, i ustalać wymagania, jakie powinna spełniać osoba wchodząca w skład zarządu lub prezes w zarządzie jednoosobowym.
Członków zarządu, w tym prezesa i jego zastępców, wybiera i odwołuje, stosownie do postanowień statutu, rada lub walne zgromadzenie. Jeśli w Pana przypadku właściwa jest rada, to należałoby o zaistniałej sytuacji powiadomić wszystkich jej członków. Rada może tez zawiesić określonego członka zarządu w czynnościach.
Żadne przepisy nie nakładają na zarząd obowiązku udzielania odpowiedzi na skargę ani terminu sporządzenia takiej odpowiedzi. Jeśli zarząd nie wypełnia należycie swych zadań, można podjąć działania opisane powyżej.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?