Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Przedstawienie w wyznaczonym terminie dokumentów określonych w postanowieniu o wstrzymaniu robót, o których mowa w art. 48 ust. 3, traktuje się jak wniosek o zatwierdzenie projektu budowlanego i o pozwolenie na wznowienie robót budowlanych, jeżeli budowa nie została zakończona. Właściwym organem w rozumieniu art. 48 jest powiatowy inspektor nadzoru budowlanego, działający jako organ pierwszej instancji. Organem wyższego stopnia w stosunku do powiatowego inspektora nadzoru budowlanego zaś jest wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego. Oświadczenie wniesione należy tłumaczyć jako zażalenie, które jak wskazano w postanowieniu wydanym przez PINB, nie przysługuje. Wnioski, oświadczenia należy tak tłumaczyć jak wynika to z ich treści bez względu na ich nazewnictwo przez strony. Od wydanego postanowienia, od którego nie przysługuje odwołanie służy jedynie możliwość skargi do WSA.
Kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa. W takim przypadku jeżeli ustawa nie przewiduje środków zaskarżenia w sprawie będącej przedmiotem skargi, skargę na akty lub czynności, można wnieść po uprzednim wezwaniu na piśmie właściwego organu - w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu aktu lub podjęciu innej czynności - do usunięcia naruszenia prawa. Jednakże w tym przypadku nie chodzi o akty lub czynności inne, lecz o postanowienie, czyli o pkt 2 par. 2 art. 3 p.p.p.s.a., który stanowi, że kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończące postępowanie, a także na postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty. I w tym przypadku korzystanie z trybu art. 52 jest nieuzasadnione, zbędne.