Obowiązek pracy w sobotę
Pytanie:
"Czy pracodawca może kazać mi przychodzić w soboty i siedzieć w pracy przez 8 godz. nawet jeśli nie ma żadnego zajęcia? Oczywiście w ciągu tygodnia również normalnie pracuję a za soboty nie są wypłacane nadgodziny ani żadne premie. Tak mi oznajmił ostatnio mój szef, twierdząc że on jest pracodawcą a ja mam słuchać jego poleceń, "a jak się nie podoba to do widzenia". Czy takie postępowanie jest zgodne z prawem? Czy jest na to jakaś rada? Gdzie interweniować abym nie ucierpiał na tym ja, ani któryś(aś) z moich kolegów (koleżanek) z pracy?"
Odpowiedź prawnika: Obowiązek pracy w sobotę
Od maja bieżącego roku obowiązują nowe przepisy dotyczące czasu pracy. A mianowicie obecnie mamy pięciodniowy tydzień pracy przy 40 godzinnej tygodniowej normie. Oznacza to, że praca ma być wykonywana przez pięć dni w tygodniu i nie koniecznie muszą to być dni od poniedziałku do piątku, a sobota wolna. Pracodawca w porozumieniu z pracownikami może ustalić, że pracujemy od poniedziałku do soboty, a np. wtorek jest dniem wolnym. Z tego co Pan pisze pracodawca zarządził przychodzenie do pracy w soboty jak i w pozostałe pięć dni tygodnia. W tej sytuacji pracę w sobotę należy traktować jak pracę w godzinach nadliczbowych tj. z odpowiednio wyższym wynagrodzeniem. Radzę wobec tego potwierdzać na liście obecności każdą obecność w pracy w soboty z dokładnym określeniem ilości przepracowanych godzin. A następnie po zakończeniu miesiąca wystąpić z wnioskiem do pracodawcy (wszyscy razem) o wypłatę wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych. Jeśli nic Państwo nie wskóracie pozostaje zgłoszenie do Państwowej Inspekcji Pracy oraz dochodzenie swoich roszczeń na drodze sądowej.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?