Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Od maja bieżącego roku obowiązują nowe przepisy dotyczące czasu pracy. A mianowicie obecnie mamy pięciodniowy tydzień pracy przy 40 godzinnej tygodniowej normie. Oznacza to, że praca ma być wykonywana przez pięć dni w tygodniu i nie koniecznie muszą to być dni od poniedziałku do piątku, a sobota wolna. Pracodawca w porozumieniu z pracownikami może ustalić, że pracujemy od poniedziałku do soboty, a np. wtorek jest dniem wolnym. Z tego co Pan pisze pracodawca zarządził przychodzenie do pracy w soboty jak i w pozostałe pięć dni tygodnia. W tej sytuacji pracę w sobotę należy traktować jak pracę w godzinach nadliczbowych tj. z odpowiednio wyższym wynagrodzeniem. Radzę wobec tego potwierdzać na liście obecności każdą obecność w pracy w soboty z dokładnym określeniem ilości przepracowanych godzin. A następnie po zakończeniu miesiąca wystąpić z wnioskiem do pracodawcy (wszyscy razem) o wypłatę wynagrodzenia za pracę w godzinach nadliczbowych. Jeśli nic Państwo nie wskóracie pozostaje zgłoszenie do Państwowej Inspekcji Pracy oraz dochodzenie swoich roszczeń na drodze sądowej.