Obsługa sponsoringu kontrahenta z UE

Pytanie:

"Firma Polska dostała zlecenie na obsługę sponsoringu od firmy z UE na imprezie szkoleniowej odbywającej się w Polsce. Zlecenie polega na: - wykonaniu i prezentacji banerów reklamowych; - zatrudnieniu i organizacji hostess udzielających informacji; - dystrybucji materiałów poligraficznych (materiały zleceniodawcy) z informacjami o sponsorze; - organizacji, koordynacji i nadzorze ww działań w czasie imprezy. Zleceniobiorca nie jest organizatorem szkolenia. Jak prawidłowo wystawić fakturę dla zleceniodawcy unijnego za wykonaną usługę? W jakim kraju powinna być opodatkowana usługa? Jak prawidłowo wystawić fakturę dla zleceniodawcy unijnego za wykonaną usługę w świetle obowiązujących przepisów VAT? W jakim kraju powinna być opodatkowana usługa i z jaką stawką VAT?"

Odpowiedź prawnika: Obsługa sponsoringu kontrahenta z UE

Kluczową kwestią służącą ustaleniu miejsca opodatkowania usługi oraz wysokości stawki podatku jest prawidłowe dokonanie kwalifikacji tych usług.

Zgodnie z art. 27 Ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 r., Nr 54, poz. 535 ze zm.), co do zasady miejscem świadczenia (i opodatkowania) danej usługi jest miejsce siedziby świadczącego usługi.

Ustawa wymienia zawiera wiele wyjątków od tej reguły. Jednym z takich wyjątków jest wykonywanie usługi reklamy. Naszym zdaniem usługi, które Państwo będą wykonywać mogą mieć charakter reklamy zleceniodawcy. W przypadku usług reklamy miejscem świadczenia tej usługi jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę.

Pojęcie świadczenia usług reklamy nie jest zdefiniowane na gruncie Ustawy. W orzecznictwie europejskim usługi reklamowe są rozumiane jako: „obejmujące działalność promocyjną, np. organizację przyjęć lub bankietów, jeśli w zakres tych czynności wchodzi informowanie odbiorców o istnieniu firmy oraz jakości oferowanych produktów lub usług będących przedmiotem tych czynności w celu zwiększenia sprzedaży produktu lub usługi. Dotyczy to także wszelkich czynności stanowiących integralną część kampanii reklamowej, które przyczyniają się do reklamy produktu/usługi, np. wytwarzanie przedmiotów wykorzystywanych w konkretnej reklamie”.

Jeżeliby zakwalifikować usługi wykonywane przez Państwa jako usługi reklamy, to miejscem opodatkowania tych usług będzie terytorium państwa, z którego pochodzi zleceniodawca i w konsekwencji nie będą opodatkowane w Polsce. Natomiast jeżeli usługi te nie zostaną zakwalifikowane jako usługi reklamy to miejscem ich świadczenia jest terytorium Polski. Wówczas będą opodatkowane na terytorium Polski, według polskich stawek.

Ponieważ Ustawa nie posługuje się pojęciem sponsoringu, a wykonywane przez Państwa usługi trudno jednoznacznie zakwalifikować, aby uniknąć kłopotów ze strony urzędu skarbowego - najlepszym wyjściem jest zwrócenie się do właściwego urzędu skarbowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do sposobu opodatkowania usług wykonywanych przez Państwa.

Problematykę składania wniosków omawia artykuł:  Opłaca się zapytać – interpretacja przepisów podatkowych przez urząd skarbowy


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika