Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Szczegółowe warunki ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie obowiązkowego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej przedsiębiorców wykonujących działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia, ubezpieczeniem OC jest objęta odpowiedzialność cywilna przedsiębiorców za szkody wyrządzone w następstwie działania lub zaniechania ubezpieczonego, w okresie ubezpieczenia, w związku z wykonywaną działalnością. Powstaje zatem problem, czy pojęciem szkody można objąć mandat karny nałożony przez US, odsetki oraz należny i niezapłacony przez podatnika podatek VAT.
Wydaje się, że rozstrzygnięcie in abstracto tej kwestii może nie być do końca klarowne. Przepisy prawa nie przesądzają bowiem, czy ubezpieczyciel będzie pokrywał straty z tytułu powyższych zdarzeń. Można by jednakże przyjąć, iż szkodą będzie tylko mandat karny i odsetki od niezapłaconego podatku. Ubezpieczyciel nie będzie natomiast odpowiadał za niezapłacony VAT, ponieważ to, czy powstał obowiązek jego zapłaty, czy też nie, nie wynika z działania bądź zaniechania ubezpieczonego.
Najlepiej jednak odwołać się w tej kwestii do umowy ubezpieczenia zawartej z ubezpieczycielem lub stanowiących jej integralną część ogólnych warunków ubezpieczenia etc. Może ona bowiem inaczej kształtować odpowiedzialność ubezpieczyciela, np. poprzez rozszerzenie jego odpowiedzialności.