Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Przede wszystkim należałoby ustalić, czy firma leasingowa otrzymała od sprzedawcy towaru gwarancję, czy otrzymała kartę gwarancyjną. Jeśli tak, powinna ją wydać Państwu. Nie jest jednak wykluczone, że sprzedawca nie udzielił gwarancji (nie ma takiego obowiązku), a wtedy przysługują Państwu roszczenia z rękojmi. Jednakże w opisie sytuacji nie mamy do czynienia z wadą, lecz jedynie z potrzebą dokonania okresowego przeglądu maszyny.
Zasadniczo ani gwarancja, ani rÄ™kojmia nie wprowadzajÄ… obowiÄ…zku przeprowadzania przeglÄ…du. Zdarza siÄ™, że przeglÄ…dy sÄ… warunkiem zachowania uprawnieÅ„ z gwarancji albo stanowiÄ… element osobnej umowy serwisowej. Opis sytuacji nie wskazuje jednak na to, by sprzedawca maszyny zobowiÄ…zaÅ‚ siÄ™ do robienia przeglÄ…du, wiÄ™c należy uznać, że miaÅ‚ on prawo odmówić przyjÄ™cia maszyny do serwisu. Sprzedawca nie ma też obowiÄ…zku udzielić gwarancji. JeÅ›li PaÅ„stwo ani firma leasingowa nie posiadajÄ… karty gwarancyjnej, to w zasadzie nie można mówić o jej udzieleniu – karta gwarancyjna ma charakter prawny znaku legitymacyjnego, stwierdzajÄ…cego obowiÄ…zek Å›wiadczenia; traktuje siÄ™ jÄ… podobnie jak papiery wartoÅ›ciowe.
W zwiÄ…zku z tym wydaje siÄ™, iż nie ma problemu, by przeglÄ…du dokonaÅ‚ serwis nieautoryzowany. Natomiast napraw należaÅ‚oby dokonywać w ramach rÄ™kojmi, a wiÄ™c u sprzedawcy. Powyższe zasady ustanawiajÄ… przepisy kodeksu cywilnego (art. 577 – 582 kc dotyczÄ…ce gwarancji oraz 556 – 576 kc dotyczÄ…ce rÄ™kojmi).