Odmowa wydania archiwum ksiąg

Pytanie:

"Przejmuję księgi Klienta od innego biura rachunkowego. W umowie z tamtą firmą Klient ma zapisane, że dyskietki z archiwami ksiąg należą do Klienta. Klient chce kontynuować księgowania w tym samym programie księgowym, niestety biuro to odmówiło ich wydania. Czy biuro ma prawo odmówić wydania archiwum ksiąg na dyskietkach Klientowi? W jaki sposób, za pomocą jakich środków prawnych można ich do tego zmusić?"

Odpowiedź prawnika: Odmowa wydania archiwum ksiąg

Nawet w przypadku zmiany biura rachunkowego podatnik musi mieć zapewnioną możliwość kontynuacji rozliczeń podatkowo-rachunkowych przez nowe biuro rachunkowe. Zatem dotychczasowe biuro rachunkowe powinno wydać wszystkie dokumenty, które są w jego posiadaniu, w tym również zapisy na nośnikach danych (np. dyskietkach). Tym bardziej, jeśli strony wprost postanowiły w umowie, iż nośniki te stanowią własność podatnika. Ewentualnie dotychczasowe biuro rachunkowe może zrobić sobie ich kopie, przykładowo dla celów przyszłych kontroli, które wobec podatnika mogą prowadzić organy podatkowe.

 

W przypadku odmowy wydania nośników danych przez biuro rachunkowe, ponieważ na ogół są to jednak firmy stosujące określone standardy, należałoby skontaktować się z właścicielem biura w celu wyjaśnienia przyczyn odmowy wydania nośników. W dalszej kolejności podatnik powinien pisemnie wezwać biuro do ich wydania z zagrożeniem skierowania sprawy na drogę postępowania cywilnego (o wydanie rzeczy) oraz drogę postępowania dyscyplinarnego (jeśli prowadzący biuro rachunkowe przykładowo jest doradcą podatkowym), a nawet zawiadomienie organów ścigania (w związku z przywłaszczeniem rzeczy).


Piotr Geliński

Doradca podatkowy

Doradca podatkowy nr 10841; magister prawa (absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego).

Od 2002 r. zdobywał doświadczenie jako współpracownik znanych kancelarii prawnych i kancelarii doradztwa podatkowego. Od 2008 r. wykonuje zawód doradcy podatkowego obecnie w formie spółki doradztwa podatkowego;

Specjalizuje się w: udzielaniu porad, opinii i wyjaśnień z zakresu obowiązków podatkowych; analizie obciążeń podatkowych i ich optymalizacji, planowaniu podatkowym; ocenie umów pod względem wynikających z nich obowiązków podatkowych; doradztwie w sporach z organami podatkowymi, podczas kontroli podatkowej i skarbowej oraz w postępowaniach z zakresu zobowiązań podatkowych, w tym także w postępowaniach sądowoadministracyjnych.

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika