Odmowa wydania archiwum ksiąg
Pytanie:
"Przejmuję księgi Klienta od innego biura rachunkowego. W umowie z tamtą firmą Klient ma zapisane, że dyskietki z archiwami ksiąg należą do Klienta. Klient chce kontynuować księgowania w tym samym programie księgowym, niestety biuro to odmówiło ich wydania. Czy biuro ma prawo odmówić wydania archiwum ksiąg na dyskietkach Klientowi? W jaki sposób, za pomocą jakich środków prawnych można ich do tego zmusić?"
Odpowiedź prawnika: Odmowa wydania archiwum ksiąg
Nawet w przypadku zmiany biura rachunkowego podatnik musi mieć zapewnioną możliwość kontynuacji rozliczeń podatkowo-rachunkowych przez nowe biuro rachunkowe. Zatem dotychczasowe biuro rachunkowe powinno wydać wszystkie dokumenty, które są w jego posiadaniu, w tym również zapisy na nośnikach danych (np. dyskietkach). Tym bardziej, jeśli strony wprost postanowiły w umowie, iż nośniki te stanowią własność podatnika. Ewentualnie dotychczasowe biuro rachunkowe może zrobić sobie ich kopie, przykładowo dla celów przyszłych kontroli, które wobec podatnika mogą prowadzić organy podatkowe.
W przypadku odmowy wydania nośników danych przez biuro rachunkowe, ponieważ na ogół są to jednak firmy stosujące określone standardy, należałoby skontaktować się z właścicielem biura w celu wyjaśnienia przyczyn odmowy wydania nośników. W dalszej kolejności podatnik powinien pisemnie wezwać biuro do ich wydania z zagrożeniem skierowania sprawy na drogę postępowania cywilnego (o wydanie rzeczy) oraz drogę postępowania dyscyplinarnego (jeśli prowadzący biuro rachunkowe przykładowo jest doradcą podatkowym), a nawet zawiadomienie organów ścigania (w związku z przywłaszczeniem rzeczy).
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?