Odprawa a likwidacja zakładu
Pytanie:
"Likwidując działalność gospodarczą mam obowiązek dokonać zwolnień pracowników, wystawić świadectwo pracy. Gdy zatrudniałem 2-ch pracowników, jakie mam obowiązki przy zwalnianiu, czy muszę udzielić odpraw?"
Odpowiedź prawnika: Odprawa a likwidacja zakładu
Co do obowiązku wypłacenia odprawy, to w myśl ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników taki wymóg istnieje, nawet, gdy zwolnienie obejmuje mniej niż 10 pracowników. Jednak limitem jaki tworzy ustawa w art. 10 ustęp 1 dla swego obowiązywania przy tych zwolnieniach jest zatrudnienie przez pracodawcę co najmniej 20 pracowników. Zatem Pan zatrudniając 2 osoby nie jest objęty jej dyspozycją – czyli nie ma obowiązku zapłaty odprawy.
Pozostałe kwestie związane z Pana obowiązkami i uprawnieniami związanymi z likwidacją reguluje kodeks pracy. Proszę pamiętać o możliwości skrócenia okresu wypowiedzenia do maksymalnie jednego miesiąca, przy czym obowiązany jest Pan zapłacić pracownikom za pełny okres wynagrodzenie oraz udzielić ustawowo przepisanych 3 dni na poszukiwanie pracy (jeśli okres wypowiedzenia wynosił 3 miesiące), a w innych wypadkach – 2 dni. Poza tym nie jest Pan obowiązany stosować się do przepisów o szczególnej ochronie przed zwolnieniem określonych pracowników – a więc nie musi pan konsultować zwolnienia ze związkami zawodowymi, może Pan zwolnić osoby w wieku przedemerytalnym, a także osoby pozostające na urlopie. Umowy zawarte na czas określony zarówno Pan jak pracownicy mogą w razie likwidacji lub upadłości rozwiązać za 14 dniowym wypowiedzeniem. Informacje dotyczące m. in. terminów wypowiedzenia zawiera artykuł Rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem i bez wypowiedzenia
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?