Okres przechowywania danych przez bank
Pytanie:
"Podczas kontroli podatkowej inspektor UKS zażądał wyciągów z rachnuku bankowego za lata 2000-2005, w celu udowodnienia uzyskanych w w/w okresie uzyskanych dochodów i poniesionych wydatków.Czy bank przechowuje i ma obowiązek udostęniać zapisy operacji na rachunku sprzed 10 lat, skoro przedmiotowy ROR został zamknięty w roku 2007 ?"
Odpowiedź prawnika: Okres przechowywania danych przez bank
Uprzejmie informujemy, iż nie jesteśmy w stanie odnieść się do kwestii księgowych w niniejszym pytaniu. Jeśli chodzi o zagadnienie przechowywania dokumentów przez bank, należy w tym zakresie odnieść się do przepisów Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 sierpnia 2008 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości banków. Jak stanowi przepis paragrafu 32 ust 2 rozporządzenia bank przechowuje dowody księgowe w oryginalnej postaci przez okres wynikający z przepisu art. 74 ustawy (o rachunkowości – przyp. red.).
Art. 74 ustawy o rachunkowości wskazuje natomiast, iż zatwierdzone roczne sprawozdania finansowe podlegają trwałemu przechowywaniu.
Pozostałe zbiory przechowuje się co najmniej przez okres:
1) księgi rachunkowe - 5 lat;
2) karty wynagrodzeń pracowników bądź ich odpowiedniki - przez okres wymaganego dostępu do tych informacji, wynikający z przepisów emerytalnych, rentowych oraz podatkowych, nie krócej jednak niż 5 lat;
3) dowody księgowe dotyczące wpływów ze sprzedaży detalicznej - do dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego za dany rok obrotowy, nie krócej jednak niż do dnia rozliczenia osób, którym powierzono składniki aktywów objęte sprzedażą detaliczną;
4) dowody księgowe dotyczące środków trwałych w budowie, pożyczek, kredytów oraz umów handlowych, roszczeń dochodzonych w postępowaniu cywilnym lub objętych postępowaniem karnym albo podatkowym - przez 5 lat od początku roku następującego po roku obrotowym, w którym operacje, transakcje i postępowanie zostały ostatecznie zakończone, spłacone, rozliczone lub przedawnione;
5) dokumentację przyjętego sposobu prowadzenia rachunkowości - przez okres nie krótszy od 5 lat od upływu jej ważności;
6) dokumenty dotyczące rękojmi i reklamacji - 1 rok po terminie upływu rękojmi lub rozliczeniu reklamacji;
7) dokumenty inwentaryzacyjne - 5 lat;
8) pozostałe dowody księgowe i dokumenty - 5 lat.
W związku z niemożnością udzielenia pełnej odpowiedzi, uprzejmie informujemy, iż odnawiamy limit Państwa odpowiedzi.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?