Określenie zakresu obowiązków

Pytanie:

"Po 7 latach pracy upomniałam się o nieistniejący zakres obowiązków, dostałam go na piśmie, ale zdziwił mnie fakt, że w zakresie były zawarte obowiązki, których wcześniej nie wykonywałam i które leżały w kompetencjach pozostałych pracowników działu. Nie podpisałam dokumentu uzasadniając na piśmie, iż kwestionuję niektóre punkty w nim zawarte, ponieważ jak dotąd nie były one przeze mnie wykonywane, co do reszty zaś nie mam zastrzeżeń. Szefowa się obraziła i do dnia dzisiejszego nic się w sprawie nie dzieje. Jak wygląda obecna sytuacja z punktu widzenia prawa pracy? Jaki może być dalszy scenariusz wydarzeń, czy mogę dostać za to naganę, czy też powinnam się domagać konsultacji i nowego zakresu obowiązków? Czy pracodawca może mnie ukarać za niepodpisanie i brak zgody na obecne, narzucone obowiązki?"

Odpowiedź prawnika: Określenie zakresu obowiązków

 Umowa o pracę powinna być zawarta na piśmie. Jeżeli formy tej strony na początku nie zachowały, to pracodawca powinien pisemnie potwierdzić ustalenia co do rodzaju umowy i jej warunków na piśmie najpóźniej w dniu rozpoczęcia pracy przez pracownika. Konsekwencje niedochowania tych wymogów ponosi pracodawca, który odpowiada za wykroczenie. Umowa o pracę powinna określać rodzaj pracy. Za określenie rodzaju pracy można uznać określenie zawodu, funkcji, stanowiska pracy. Jeżeli rodzaj pracy został ustalony w sposób dość ogólny, pracodawca ma wtedy większą swobodę w wyznaczaniu bieżących obowiązków pracownika. Dla wyznaczenia zakresu obowiązków pracownika nie jest decydujące, jakie obowiązki faktycznie wykonuje pracownik. Jeśli umowa o pracę np. wyznacza szerszy zakres, to choćby pracownik wykonywał pracę w mniejszym zakresie, pracodawca w każdej chwili może mu zlecić wykonanie innych (wyznaczonych umową) obowiązków. Jeżeli pracownik nie zgodzi się na ich wykonanie, może stać się to podstawą zwolnienia dyscyplinarnego. W takiej sytuacji należy dodatkowo pamiętać, iż zwolnienie dyscyplinarne nie może nastąpić po upływie miesiąca od momentu, w którym pracodawca dowiedział się o okolicznościach uzasadniających zwolnienie. Z treści pytania wynika, iż nie jest możliwe uznanie pisma pracodawcy za tzw. wypowiedzenie zmieniające. Wypowiedzenie takie, oprócz tego, że zawarte na pismie i wskazujące nowe warunki pracy powinno jednocześnie zawierać oświadczenie pracodawcy o wypowiedzeniu poprzednich warunków. Dodatkowo w wypowiedzeniu zmieniającym pracodawca ma obowiązek pouczyć pracownika o możliwości odmowy przyjęcia wypowiedzenia przed upływem połowy okresu wypowiedzenia (termin ten sam co przy wypowiedzeniu definitywnym). W razie odmowy przyjęcia nowych warunków nastąpi rozwiązanie stosunku pracy po upływie okresu wypowiedzenia. Jeżeli pracownik nie odrzucił warunków, uznaje się jego zgodę na zmianę.




Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika