Opieszałość urzędu
Pytanie:
"Zaskarżyliśmy decyzję Wydziału Urzędu Miejskiego do Samorządowego Kolegium Odwoławczego jako niezgodną z prawem. Rzecz dotyczyła podziału gruntu, który na mocy ustawy powinien zostać przejęty przez Miasto, a nam winno być wypłacone odszkodowanie. SKO przyznając nam rację, uchyliło w/w decyzję w całości i orzekło przekazanie sprawy do ponownego rozpatrzenia przez organ pierwszej instancji. Decyzja SKO przekazująca sprawę do ponownego rozpatrzenia przez organ pierwszej instancji przy uwzględnieniu przepisu art. 98 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami zapadła 28-06-2010 r. Do chwili obecnej nie otrzymaliśmy ze strony Urzędu w naszej sprawie żadnego pisma. Z tego co wiemy, Urząd ma 30 dni na załatwienie sprawy. Pytanie: co należy zrobić, żeby uzyskać nową opinię zgodną z orzeczeniem SKO? Jakie są metody egzekwowania działań urzędu przez obywatela w tego typu przypadkach?"
Odpowiedź prawnika: Opieszałość urzędu
W wyniku przekazania sprawy do ponownego rozpoznania zastosowanie ponownie znajdą przepisy kodeksu postępowania administracyjnego o załatwianiu spraw (Dział I, Rozdział 7.). Zgodnie z tymi regulacjami organ ma obowiązek załatwienia sprawy bez zbędnej zwłoki. Załatwienie sprawy wymagającej postępowania wyjaśniającego powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej - nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, zaś w postępowaniu odwoławczym - w ciągu miesiąca od dnia otrzymania odwołania. Zatem podstawowy termin miesięczny powinien rozpocząć swój bieg dnia wszczęcia postępowania a zatem od dnia, w którym organ pierwszej instancji otrzymał od SKO decyzję wraz z aktami sprawy.
W praktyce najprawdopodobniej miało to miejsce w jakiś czas po wydaniu decyzji. Może tu chodzić o kilka dni, tygodni lub nawet miesiąc. W takiej sytuacji nie można zarzucić organowi pierwszej instancji pozostawania w bezczynności bowiem nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
Należy nadmienić, iż na organie administracyjnym ciąży obowiązek każdorazowego powiadomienia strony postępowania o niemożności załatwienia sprawy w terminie podając uzasadnienie zwłoki oraz nowy termin załatwienia sprawy.
W sytuacji powstania po stronie organu stanu bezczynności (niezałatwienia sprawy w terminie z winy organu) środkiem prawnym, który przysługuje stronie jest złożenie zażalenia do organu administracji publicznej wyższego stopnia.
Na pytanie co należy zrobić, żeby uzyskać nową opinię zgodną z orzeczeniem SKO należy udzielić odpowiedzi, iż organ pierwszej instancji jest związany wskazaniami organu przekazującego sprawę do ponownego rozpoznania, jeżeli przekazując sprawę organ ten wskazał, jakie okoliczności należy wziąć pod uwagę przy ponownym rozpatrzeniu sprawy. Strona nie posiada możliwości wpłynięcia na decyzje podejmowane przez organ administracji w inny sposób jak poprzez aktywny udział w postępowaniu administracyjnym na zasadach określonych przez k.p.a. - np. składanie wniosków dowodowych, przedkładanie dowodów, dokumentów, itp. oraz składanie zażaleń i odwołań.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?