Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Kwestie właściwego uznania wydatków na reprezentację i reklamę do kosztów uzyskania przychodów uregulowane są w art. 15 ust. 1 oraz art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 1992, nr 21, poz. 86, ze zm.)
Przywołane pod wskazanymi artykułami przepisy prowadzą do niepewności, jakie wydatki i w jakiej wysokości związane z reprezentacją i reklamą można uznać za koszty uzyskania przychodu. W tej kwestii warto poznać i stosować stanowiska reprezentowane przez organy podatkowe. Pomocna może być informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego wydana przez Izbę Skarbową w dniu 21 lipca 2005 r. o sygnaturze BI/005-1102/04. We wskazanej interpretacji organ orzekł: „Zgodnie z treścią art.15 ust.1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Jednocześnie w art.16 ust.1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992r. ustawodawca postanowił, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Z powyższego przepisu wynika, iż nie wszystkie wydatki poniesione na reklamę i reprezentację są kosztami uzyskania przychodów. Kosztami takimi są w pełnej wysokości jedynie wydatki poniesione na reklamę prowadzoną w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Wydatki poniesione na reklamę prowadzoną w sposób niepubliczny, jak również wydatki na reprezentację mogą być zaliczone w ciężar kosztów uzyskania przychodów jedynie wówczas, gdy nie przekraczają one 0,25 procent przychodów”
W przedstawionej sytuacji, warto by Państwo zapoznali się z postanowieniem w sprawie interpretacji prawa wydanym przez Urząd Skarbowy w Sosnowcu z dnia 13 lipca 2005 roku o sygnaturze PD III/423-3/05. Przedmiotem zapytania podatnika była kwestia stosowania limitowanych kosztów reprezentacji i reklamy tj. zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych na zakupy w ramach skromnego poczęstunku (kawa, herbata, paluszki, itp.), mającego miejsce na zebraniach Rady Nadzorczej, Grup Członkowskich oraz na Walnych Zgromadzeniach Członków Spółdzielni.
We wskazanej interpretacji naczelnik urzędu skarbowego postanowił: „Przepisy ustaw podatkowych nie określają rodzaju wydatków, które można zaliczyć do kosztów reprezentacji i reklamy. Charakter tych wydatków powinien być na tyle związany z prowadzoną działalnością, by możliwa była ocena oparta na zasadzie logiki i doświadczenia, że mogą mieć wpływ na uzyskanie przychodu. Reprezentacja wg ogólnej definicji utrwalonej w orzecznictwie i literaturze fachowej, to wszelkie działania polegające na stwarzaniu i utrwalaniu dobrego wizerunku firmy. Zadaniem reprezentacji nie jest bezpośrednie nakłanianie do nabycia towarów lub usług lecz kreowanie pozytywnego wizerunku firmy. W opisanym stanie faktycznym uzasadnione jest zatem zaliczenie zakupionych przez spółdzielnię mieszkaniową poczęstunków dla Rady Nadzorczej oraz członków Spółdzielni do kosztów uzyskania przychodów, jako wydatków poniesionych na reprezentację i reklamę, w granicach limitu określonego ustawą. Niewątpliwie dbałość i troska o ograny statutowe oraz członków spółdzielni jaką jest przekazanie do spożycia drobnych posiłków i napojów, zmierza do stworzenia takiego obrazu firmy i znajduje się w ramach celów pośrednio zmierzających do zwiększenia przychodów.”Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że zarówno artykuły spożywcze przekazane dla kontrahentów i gości, jak i przekazane w ramach poczęstunku dla Rady Nadzorczej stanowią wydatki z tytułu reprezentacji i reklamy i mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w wysokości nie przekraczającej 0,25 procent przychodów.