Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z art. 210 § 1 Ordynacji podatkowej, decyzja zawiera:
- oznaczenie organu podatkowego;
- datę jej wydania;
- oznaczenie strony;
- powołanie podstawy prawnej;
- rozstrzygnięcie;
- uzasadnienie faktyczne i prawne;
- pouczenie o trybie odwoławczym - jeżeli od decyzji służy odwołanie;
- podpis osoby upoważnionej, z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego.
Warto również wskazać na stanowisko orzecznictwa w tym przedmiocie. "Podpisanie decyzji administracyjnej bez podania imienia, nazwiska i stanowiska służbowego, z którego wynikałoby upoważnienie do jej wydania, przesądza o istotnej wadzie takiej decyzji" (tak: wyrok NSA z dnia 13 marca 1985 r., sygn. SA/Wr 837/84).
Podpis nie musi być czytelny, ale musi pozwalać na identyfikację osoby. Pojęcie podpis nie jest pojęciem, które posiadałoby jakąś definicję prawną. Jego istota wynika z celu, któremu ma służyć - identyfikacji osoby, która go złożyła. Jak z tego wynika - tylko wtedy podpis nie spełnia swojej funkcji, gdy na jego podstawie nie można zidentyfikować osoby, która go złożyła. Nie jest to zatem bezpośrednio tożsame z "czytelnością" podpisu, ale w konkretnej sytuacji może tak się zdarzyć, że z powodu braku czytelności podpis nie spełnia swojej funkcji.
Z opisanego stanu faktycznego wynika, że decyzja została wydana prawidłowo pod względem formalnym, jeśli chodzi o identyfikację osoby ją wydającej, z pieczęci wynika stanowisko służbowe osoby upoważnionej do wydania decyzji, jej imię i nazwisko i jest też podpis (parafka) tej osoby, a w związku z tym, naszym zdaniem, warunki formalne w tym względzie zostały spełnione. Przepisy prawa nie wymagają, aby wszystkie te elementy zostały napisane odręcznie w decyzji, najważniejsze, by sam podpis był odręczny (nie może być faksymile podpisu).
Prosimy również zapoznać się z treścią artykułu zatytułowanego Na co należy zwrócić uwagę po otrzymaniu decyzji podatkowej?