Pozew w postępowaniu nakazowym o zapłatę częściową

Pytanie:

"Wystawiłem fakturę na kwotę 10000 zł, którą dłużnik podpisał. Zapłacił mi z tego 5000 zł. Wysłałem do niego ostateczne wezwanie o zapłatę pozostałej kwoty. Ponieważ dłużnik nie uregulował zobowiązania, muszę teraz napisać pozew. Chciałbym otrzymać nakaz w postępowaniu nakazowym, ale nie wiem co zrobić, kiedy dłużnik część długu już spłacił. Obawiam się, że jeśli wystawię korektę faktury, dłużnik mi jej nie podpisze. Chciałbym się również dowiedzieć, czy dowody płatności częściowej mogą być dołączone jako tzw. "oświadczenie uznania długu"?"

Odpowiedź prawnika: Pozew w postępowaniu nakazowym o zapłatę częściową

W omawianym przypadku nie ma ani potrzeby, ani nawet podstaw do wystawiania faktury korygującej. Z pewnością nie stanowi takiej podstawy częściowa zapłata należności, wynikającej z faktury. Częściowa zapłata nie stanowi oczywiście przeszkody w sporządzeniu przeciwko dłużnikowi pozwu w postępowaniu nakazowym (w omawianym przypadku należy go sporządzić na urzędowym formularzu). Dowody częściowej zapłaty stanowią w pewnym sensie dorozumiane uznanie długu w tej zapłaconej części. Jednakże zgodnie z art. 485 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego, sąd wydaje nakaz zapłaty, jeżeli powód dochodzi roszczenia pieniężnego a okoliczności uzasadniające dochodzone żądanie są udowodnione min. dołączonym do pozwu zaakceptowanym przez dłużnika rachunkiem lub wezwaniem dłużnika do zapłaty i pisemnym oświadczeniem dłużnika o uznaniu długu. Choć więc dowód częściowej zapłaty jest dorozumianym uznaniem długu w zapłaconej części, z pewnością nie jest „pisemnym oświadczeniem dłużnika o uznaniu długu”. Brak pisemnego oświadczenia dłużnika o uznaniu długu nie stoi jednak na przeszkodzie do wytoczenia sprawy, ponieważ powód dysponuje „zaakceptowanym przez dłużnika rachunkiem”, tj. podpisaną przez dłużnika fakturą.  

Do pozwu należy zatem dołączyć fakturę oraz dowody częściowej zapłaty, żądając oczywiście kwoty, która do zapłaty jeszcze pozostała. Aby otrzymać nakaz zapłaty w postępowaniu nakazowym, dokumenty te muszą być dołączone w oryginale. Dopuszczalne jest dołączenie odpisów dokumentów, ale tylko wtedy, gdy ich zgodność z oryginałem jest poświadczona przez notariusza albo występujących w tej sprawie adwokata, radcę prawnego lub rzecznika patentowego. Jeśli więc strona występuje przed sądem bez fachowego pełnomocnika, musi dołączyć potwierdzone notarialnie odpisy dokumentów albo ich oryginały. Dołączenie zwykłej kserokopii spowoduje, że sąd nie wyda nakazu w postępowaniu nakazowym; może jednak wydać nakaz zapłaty w postępowaniu upominawczym.


Zespół prawników
e-prawnik.pl

Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne

Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?


Masz inne pytanie do prawnika?

 

Komentarze

    Nie dodano jeszcze żadnego komentarza. Bądź pierwszy!!

Potrzebujesz pomocy prawnej?

Zapytaj prawnika