Prawa autorskie do logotypu jako znaku towarowego
Pytanie:
"Zamierzam powierzyć agencji reklamowej wykonanie projektu logotypu, który zostanie później zgłoszony jako znak towarowy. Chciałbym mieć w przyszłości możliwość modyfikacji tego logotypu i wykorzystywania go w rozmaity sposób. Jaką umowę powinienem zawrzeć z agencją: o przeniesienie praw autorskich czy majątkowych? Czy to musi być odrębny dokument, czy też odpowiednie zapisy mogą stanowić treść umowy o dzieło lub zlecenia? Czy pola eksploatacji (sposób wykorzystywania logotypu) powinny być szczegółowo wymienione czy wystarczy zapis, że logotyp można wykorzystywać na wszystkich polach eksploatacji?"
Odpowiedź prawnika: Prawa autorskie do logotypu jako znaku towarowego
Twórca dzieła posiada do danego dzieła prawa autorskie. Prawa autorskie majątkowe są zbywalne. Natomiast prawa autorskie osobiste są niezbywalne. Umowa o przeniesienie praw autorskich może być zawarta wraz z umowa o dzieło lub umową zlecenie. Nie musi to być osobny dokument, osobna kartka papieru. W zakresie określania pól eksploatacji w umowie przenoszącej prawa autorskie majątkowe do dzieła autorskiego (utworu) w postaci stworzonego logotypu, należy stwierdzić, że zapis w który podaje się, że dzieło stworzone może być wykorzystywane we wszystkich możliwych polach eksploatacji jest nieskuteczny. Ustawodawca wymaga by przy najmniej przybliżyć możliwe pola eksploatacji. Można posłużyć się oczywiście zwrotem w szczególności. Jednakże zakres pól eksploatacji musi być bardziej lub mniej dookreślony. W umowie o przenoszeniu praw autorskich majątkowych można zastrzec zapis, że zamawiający zapewnia sobie prawo do pewnej zmiany logotypu, czy jego modyfikacji.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?