Prawo wymiany towaru

Pytanie klienta:

""Czy jest określona ilość napraw gwarancyjnych, po których konsumentowi przysługuje prawo wymiany produktu na nowy wolny od wad, czy też producent może naprawiać dany produkt w nieskończoność?""

Odpowiedź prawnika:

Z treści pytania wynika, że chodzi tu o uprawnienia wynikające z gwarancji, nie zaś z rękojmi. Dlatego też odpowiedź dotyczyć bedzie tylko uprawnień gwarancujnych. Uprawnienia te okreslone są w treści dokumentu gwarancyjnego dostarczonego kupujacemu przez gwaranta. Jest on podstawą wykonywania uprawnień gwarancyjnych. Postanowienia gwarancji zapewne nie określają ilości napraw, po których uprawniony może domagac się wymiany rzeczy na nową. nie oznacza to oczywiście, że producent może naprawiać rzeczy w nieskończoność. Zazwyczaj przyjmuje się, że po 2, 3 naprawie producent powinien dostarczyć nową rzecz. Wynika to z faktu, że jeżeli rzecz wymaga tak dużej ilości napraw, jej wadliwość jest tak istotna, że wymaga całkowitej wymiany rzeczy. Nie możemy odpowiedzieć konkrenie na pytanie jaka ilość napraw powoduje, że konsument może żądać wymiany rzeczy na nową lub nawet odstapic od umowy - wymaga to bowiem konkretyzacji przedmiotu umowy. Nalezy jednak stanowczo stwierdzić, że niedopuszczalne jest dokonywanie w nieskończoność napraw rzeczy wadliwej.

Michał Włodarczyk - Radca prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.