Premia gwarancyjna przy budowie domu
Pytanie:
"Aby otrzymać premię gwarancyjną z książeczki mieszkaniowej, trzeba złożyć kopie różnych dokumentów. W przypadku budowy domu są to m. in. decyzja na budowę, kopia aktu własności, zaświadczenie kierownika budowy o zaawansowaniu budowy – min. 20 %. Ustawa dotycząca przyznawania premii mówi tylko o zaświadczeniu kierownika budowy. Czy bank nie przekracza granic ustawy i czy ma prawo przechowywać kopie innych dokumentów, mimo sprzeciwu zainteresowanego?"
Odpowiedź prawnika: Premia gwarancyjna przy budowie domu
Premia gwarancyjna może zostać wypłacona właścicielom książeczek mieszkaniowych m. in. w związku z przystąpieniem do użytkowania wybudowanego własnego domu jednorodzinnego. Na wniosek właściciela książeczki mieszkaniowej, przed przystąpieniem do użytkowania wybudowanego własnego domu jednorodzinnego, premia gwarancyjna może zostać wypłacona w przypadku zaawansowania budowy własnego domu jednorodzinnego w wysokości co najmniej 20 % jego wartości kosztorysowej. Stopień sfinansowania budowy jest ustalany na dzień złożenia wniosku przez bank, który może żądać w tym celu przedstawienia pisemnego zaświadczenia inwestora lub innych dokumentów potwierdzających wymagane zaawansowanie budowy. Zaświadczenie powinno być wystawione nie wcześniej niż 30 dni przed dniem złożenia wniosku. W przypadku budowy własnego domu jednorodzinnego takimi dokumentami mogą być w szczególności kopia aktu własności nieruchomości, na której wznoszony jest budynek (dla potwierdzenia, że wznoszony budynek jest własnością właściciela książeczki), pozwolenie na budowę (dla potwierdzenia legalności budowy) oraz inne dokumenty potwierdzające zaawansowanie budowy w wysokości co najmniej 20% wartości kosztorysowej budynku.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?