Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Według art. 291 paragraf 1 Kodeksu pracy roszczenia ze stosunku pracy ulegają przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia, w którym roszczenie stało się wymagalne. Natomiast bieg terminu przedawnienia roszczeń firmy ubezpieczeniowej, która żąda od agenta zwrotu prowizji, rozpoczyna się od momentu wypowiedzenia przez klienta umowy ubezpieczenia. Wówczas roszczenie firmy staje się wymagalne. Dalej art. 292 Kodeksu pracy stanowi, że roszczenia przedawnionego nie można dochodzić, chyba że ten, przeciwko komu roszczenie przysługuje, zrzeka się korzystania z przedawnienia. Zrzeczenie dokonane przed upływem przedawnienia jest nieważne. Okres 24 miesięcy zastrzeżony w umowie należy liczyć nie od momentu rozwiązania umowy przez klienta, lecz od chwili w której agent zawarł z nim umowę ubezpieczenia. Wątpliwości budzi postanowienie umowne, według którego agent ponosi odpowiedzialność za zwrot prowizji wypłaconej z góry, w razie rozwiązania umowy przez klienta przed upływem 24 miesięcy od zawarcia umowy ubezpieczenia. Art. 84 Kodeksu pracy wyraźnie stanowi, że pracownik nie może zrzec się prawa do wynagrodzenia ani przenieść tego prawa na inną osobę, a w tym przypadku prowizja stanowi składnik wynagrodzenia agenta, który pobiera wynagrodzenie prowizyjne.