Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Nie napisał Pan, czy korzysta z uprawnień wynikających z gwarancji, czy z uprawnień przysługujących Panu jako konsumentowi. W przypadku gwarancji obowiązuje następująca reguła: jeżeli w wykonaniu swych obowiązków firma dostarczyła rzecz wolną od wad albo dokonała istotnych napraw rzecz objętej gwarancją, termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad lub zwrócenia rzeczy naprawionej. Gdy wymian lub napraw było kilka, to za każdym razem termin zaczynał biec od nowa.
Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej (zakładamy, że zakupił Pan drzwi dla celów nie związanych z działalnością gospodarczą) stanowi z kolei, że sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową jedynie w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru kupującemu; termin ten biegnie na nowo w razie wymiany towaru. Roszczenia kupującego przedawniają się z upływem roku od stwierdzenia przez kupującego niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową, przy czym przedawnienie nie może się skończyć przed upływem terminu dwóch lat od wydania towaru (czyli może się wydłużyć, jeśli np. konsument kupi towar 1.01.2004 r., a niezgodność towaru z umową stwierdzi 31.12.2006 r. i w tym dniu zawiadomi sprzedawcę, to przedawnienia nastąpi 31.12.2007 r. o północy). Zawiadomienie sprzedawcy o niezgodności towaru konsumpcyjnego z umową przerywa bieg przedawnienia, co oznacza, że zaczyna ono biec na nowo. Przedawnienie nie biegnie w czasie wykonywania naprawy lub wymiany oraz prowadzenia przez strony, nie dłużej jednak niż przez trzy miesiące, rokowań w celu ugodowego załatwienia sprawy.