Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz.U. 2000 r. Nr 80, poz. 903) zarząd wspólnoty obowiązany jest do dokonywania rozliczeń finansowych za pośrednictwem rachunku bankowego. Ustawa nie precyzuje kto ma być posiadaczem tego rachunku bankowego. Przepis ten ma na celu wyeliminowanie dokonywania rozliczeń finansowych przez zarząd w formie gotówkowej, bez względu na to kto jest posiadaczem rachunku bankowego. Takie stanowisko przyjęło Ministerstwo Budownictwa - pismo Ministerstwa Budownictwa Departament Gospodarki Mieszkaniowej z dnia 20.11.2006 r. Ustawa o własności lokali nie nakłada na wspólnotę mieszkaniową obowiązku posiadania rachunku bankowego. Obowiązek posiadania rachunku bankowego przez wspólnotę może wynikać np. z ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz.U. 2007 r. Nr 155, poz. 1095), jeżeli wspólnota mieszkaniowa prowadzi działalność gospodarczą.
Wspólnota mieszkaniowa powierza zarząd na podstawie umowy zawartej z zarządem. W umowie ustalany jest sposób wykonywania zarządu i wszelkie postanowienia tej umowy są dla zarządu wiążące. Jeżeli w umowie określono, że zarząd dokonuje rozliczeń finansowych za pośrednictwem rachunku bankowego wspólnoty, zarząd nie może w tym celu wykorzystywać własnego rachunku bankowego. Jeśli natomiast w umowie nie znalazło się takie zastrzeżenie, dla zarządu wiążący jest art. 30 ustawy o własności lokali.
Uchwały wspólnoty mieszkaniowej nie mogą regulować materii, które winny być uregulowane w drodze umowy między wspólnotą a zarządem w formie aktu notarialnego.