Regulamin pracy a umowa o pracę
Pytanie:
"Ustalenia zawarte w mojej umowie o pracę są sprzeczne z postanowieniami regulaminu zakładu pracy. Które postanowienia w świetle prawa są obowiązujące?"
Odpowiedź prawnika: Regulamin pracy a umowa o pracę
Umowa o pracę nie może przewidywać postanowień mniej korzystnych od tych, które przewidują przepisy prawa pracy - przepisy te wiążą się np. z urlopami, odprawami, zasiłkami chorobowymi, itp.
W świetle przepisów kodeksu pracy postanowienia regulaminów stanowią przepisy prawa pracy, przy czym postanowienia te nie mogą pogarszać sytuacji pracownika w porównaniu do przepisów kodeksu pracy.
Postanowienia umów o pracę oraz innych aktów, na których podstawie powstaje stosunek pracy, nie mogą być mniej korzystne dla pracownika niż przepisy prawa pracy.
Zgodnie z regułą ustanowioną przez kodeks pracy - postanowienia umów i aktów mniej korzystne dla pracownika niż przepisy prawa pracy są nieważne. Zamiast nich stosuje się odpowiednie przepisy prawa pracy (czyli np. regulaminu).
Postanowienia umów o pracę i innych aktów, na podstawie których powstaje stosunek pracy, naruszające zasadę równego traktowania w zatrudnieniu są nieważne. Zamiast takich postanowień stosuje się odpowiednie przepisy prawa pracy, a w razie braku takich przepisów - postanowienia te należy zastąpić odpowiednimi postanowieniami niemającymi charakteru dyskryminacyjnego.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?