Rejestracja zagranicznego ślubu
Pytanie:
"Chciałbym się dowiedzieć, w jaki sposób i jak zarejestrować ślub, który miałem za granicą. Mam na myśli w jakim urzędzie, w jakiej formie (podanie czy formularze)? "
Odpowiedź prawnika: Rejestracja zagranicznego ślubu
Zgodnie z ustawą Prawo o aktach stanu cywilnego urodzenie, zawarcie małżeństwa lub zgon, które nastąpiły za granicą i nie zostały zarejestrowane w zagranicznych księgach stanu cywilnego, można zarejestrować w polskich księgach stanu cywilnego.
Jak się jednak domyślamy, ślub zawarty za granicą został wpisany w tamtejszym stosownym rejestrze. Akt stanu cywilnego sporządzony za granicą może być wpisany do polskich ksiąg stanu cywilnego na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu.
W celu wpisania aktu małżeństwa sporządzonego za granicą należy złożyć wniosek w Urzędzie Stanu Cywilnego właściwym ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy. Do wniosku należy załączyć dokument będący odpisem akt stanu cywilnego z danego kraju. Dokument ten powinien być wydany przez organ powołany do wydawania odpisów z aktów stanu cywilnego i mieć w państwie jego wystawienia moc dokumentu urzędowego. Należy załączyć także tłumaczenie tego aktu sporządzone przez tłumacza przysięgłego.
Rejestracja aktu małżeństwa zawartego za granicą następuje w drodze decyzji administracyjnej. Przepisy nie przewidują formularza wniosku o wydanie takiej decyzji.
Zasadniczo zagraniczne dokumenty urzędowe mają moc dowodową na równi z polskimi dokumentami urzędowymi. Jednak, jeżeli dokument zagraniczny wywołuje wątpliwości, powinien być uwierzytelniony.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?