Rejestracja zagranicznego ślubu

Pytanie klienta:

""Chciałbym się dowiedzieć, w jaki sposób i jak zarejestrować ślub, który miałem za granicą. Mam na myśli w jakim urzędzie, w jakiej formie (podanie czy formularze)? ""

Odpowiedź prawnika:

Zgodnie z ustawą Prawo o aktach stanu cywilnego urodzenie, zawarcie małżeństwa lub zgon, które nastąpiły za granicą i nie zostały zarejestrowane w zagranicznych księgach stanu cywilnego, można zarejestrować w polskich księgach stanu cywilnego.

Jak się jednak domyślamy, ślub zawarty za granicą został wpisany w tamtejszym stosownym rejestrze. Akt stanu cywilnego sporządzony za granicą może być wpisany do polskich ksiąg stanu cywilnego na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu.   

W celu wpisania aktu małżeństwa sporządzonego za granicą należy złożyć wniosek w Urzędzie Stanu Cywilnego właściwym ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy. Do wniosku należy załączyć dokument będący odpisem akt stanu cywilnego z danego kraju. Dokument ten powinien być wydany przez organ powołany do wydawania odpisów z aktów stanu cywilnego i mieć w państwie jego wystawienia moc dokumentu urzędowego. Należy załączyć także tłumaczenie tego aktu sporządzone przez tłumacza przysięgłego.

Rejestracja aktu małżeństwa zawartego za granicą następuje w drodze decyzji administracyjnej. Przepisy nie przewidują formularza wniosku o wydanie takiej decyzji.  

Zasadniczo zagraniczne dokumenty urzędowe mają moc dowodową na równi z polskimi dokumentami urzędowymi. Jednak, jeżeli dokument zagraniczny wywołuje wątpliwości, powinien być uwierzytelniony.