Wymiana towaru na podstawie gwarancji
Pytanie:
"23-05-2001r zakupiłem samochód po upływie sześciu miesięcy zaczął się psuć. Ostatnia naprawa trwa 53 dni (14 dni w warunkach gwarancji - jednak nie ma nic na temat co obowiązuje gwaranta w przypadku niedotrzymania terminu) usterka związana z tą naprawą była zgłaszana w ASO dwukrotnie przed upływem terminu gwarancji - jednak nie została usunięta. Wiem że rękojmia obowiązuje tylko przez okres 1 roku od daty zakupu. Czy są jakieś punkty dotyczące gwarancji które mówią o możliwości wymiany pojazdu. W warunkach gwarancji dostarczonych przez producenta jest tylko mowa o naprawie lub wymianie części i nic więcej."
Odpowiedź prawnika: Wymiana towaru na podstawie gwarancji
Przy zakupie towaru, takiego jak np. samochód, kupującemu przysługiwać może zarówno gwarancja, jak i rękojmia. Uprawnienia z tytułu rękojmi za wady fizyczne rzeczy wygasają jednak po upływie roku. Natomiast uprawnień z tytułu gwarancji można dochodzić przez okres określony w umowie gwarancyjnej, który w przypadku sprzedaży samochodu jest z reguły kilkuletni. Zgodnie z at. 577 kc w razie ujawnienia sie wady fizycznej rzeczy, gwarant jest obowiązany do usunięcia wady fizycznej lub do dostarczenia rzeczy wolnej od wad. Usunięcie wady fizycznej dotyczyć może części albo całego przedmiotu gwarancji, jakim jest samochód. Fakt, iż w umowie gwarancyjnej nie ma mowy o wymianie na rzecz wolną od wad nie oznacza, że nie ma takiej możliwości. Przepis at. 577 stosuje sie bowiem wprost. Dlatego tez należy stwierdzić, że może domagać się Pan wymiany samochodu na nowy, powołując się na treść art. 577 kc. Należy także przypomnieć o treści art. 581 kc, który mówi, że w przypadku istotnych napraw lub wymiany rzeczy na nową termin gwarancji biegnie na nowo od chwili dostarczenia rzeczy wolnej od wad.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?