Równoważny czas pracy
Pytanie:
"Chciałbym wprowadzić w kierowanej przeze mnie firmie równoważny czas pracy. Czy można to ująć w regulaminie pracy instytucji, jako normę dla pewnej grupy pracowników? Czy trzeba to wpisać w umowy o pracę?"
Odpowiedź prawnika: Równoważny czas pracy
W niniejszej sprawie należy odwołać się do postanowień Kodeksu pracy. Zgodnie z przepisem art. 150 kp, systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe czasu pracy ustala się w układzie zbiorowym pracy lub w regulaminie pracy albo w obwieszczeniu, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu pracy,.
Pracodawca, u którego nie działa zakładowa organizacja związkowa, a także pracodawca, u którego zakładowa organizacja związkowa nie wyraża zgody na ustalenie lub zmianę systemów i rozkładów czasu pracy oraz okresów rozliczeniowych czasu pracy, może stosować okresy rozliczeniowe czasu pracy określone w art. 129 § 2 i w art. 135 § 2 i 3 (przepis dotyczy równoważnego czasu pracy w przypadku przedłużonego okresu rozliczeniowego do 3 bądź 4 miesięcy) - po uprzednim zawiadomieniu właściwego inspektora pracy.
W umowie o pracę wprowadza się wyłącznie system skróconego czasy pracy jak i system weekendowego czasu pracy.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?