Ryczałt za delegacje działaczy związkowych
Pytanie:
"Takie zróżnicowanie prawa do ryczałtu w zależności od rodzaju urlopowania do czynności związkowych, nie wzięło się z postanowień Regulaminu wynagradzania, tylko czegoś w rodzaju wytycznych dla działu finansowego w kwestii naliczania należności za pracę. Związki zawodowe o te kwestię nie były wcale pytane, a generalnie zajęły co do projektu Regulaminu wynagradzania przedstawionego przez pracodawcę, negatywne, jednak nie jednolite stanowisko. Jak to rozumieć? Co można zrobić aby ten stan rzeczy zmienić? "
Odpowiedź prawnika: Ryczałt za delegacje działaczy związkowych
Jak wynika ze stanu faktycznego, ryczałt za delegacje nie wynika z postanowień regulaminu pracy. Zgodnie z art. 775 § 1 k.p. pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy, lub poza stałym miejscem pracy przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową. Zgodnie z § 3 powołanego artykułu, warunki wypłacania należności z tytułu podróży służbowej pracownikowi powinny być określone w układzie zbiorowym pracy, regulaminie wynagradzania albo w umowie o pracę, jeżeli pracodawca nie jest objęty układem zbiorowym pracy lub nie jest obowiązany do ustalenia regulaminu wynagradzania. Jeżeli sposób wynagradzania nie został określony w taki sposób, to zgodnie z § 5 pracownikowi przysługują należności na pokrycie kosztów podróży służbowej wypłacane na warunkach określonych w:
- rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju oraz
- rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju.
Dopóki zatem nie zostaną ustalone w regulaminie pracy odmienne warunki ryczałtu, to te wytyczne należy uznać za niewiążące i tym samym pracownikowi będzie przysługiwać należność za delegacje ustaloną w tych dwóch rozporządzeniach.
Jednakże z brzmienia art. Art. 775 § 1 k.p. wynika, że należność za delegację przysługuje pracownikowi wykonującemu na polecenie pracodawcy zadanie służbowe poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy. Do rozważenia pozostaje więc kwestia, czy będą one przysługiwać pracownikowi wykonującemu czynności związkowe. Wydaje się, że należy uznać „urlopowanie” za zwolnienie z obowiązku świadczenia pracy w rozumieniu art. 31 ustawy o związkach zawodowych. W zależności od wniosku zarządu zakładowej organizacji związkowej zwolnienia od pracy na okres kadencji, o których mowa w ust. 1, udzielane są z zachowaniem prawa do wynagrodzenia lub bezpłatnie. Tym samym, jeśli pracownikowi udzielone zostało zwolnienie od obowiązku świadczenia pracy bezpłatnie, to należność za delegację mu przysługiwać nie będzie. W przeciwnym wypadku należałoby przyznać mu prawo do takiej należności. Natomiast w przypadku, gdy pracownik wykonuje doraźną czynność wynikającą z jego funkcji związkowej i czynność ta nie może być wykonana w czasie wolnym od pracy, ma on prawo do zwolnienia od pracy zawodowej z zachowaniem prawa do wynagrodzenia. Tym samym będzie mu przysługiwać ryczałt za delegację w pełnej wysokości.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?