Skarga na postanowienie PINB
Pytanie:
"PINB, prowadzący od ponad pół roku postępowanie, wydał postanowienie w oparciu o artykuł 48 ust. 2 i 3 ustawy prawo budowlane. W treści postanowienia poinformował, iż nie przysługuje na nie zażalenie. Strona złożyła do PINB oświadczenie wyjaśniające pewne fakty, które jak wynikało z uzasadnienia postanowienia, nie są organowi znane. PINB potraktował to oświadczenie jako zażalenie, przekazał je do WINB celem rozpatrzenia w trybie zażaleniowym i poinformował, iż zakończy postępowanie po rozpatrzeniu sprawy przez WINB. Strona złożyła zarówno do PINB jak i WINB pisma wyjaśniające, iż oświadczenie nie jest zażaleniem, wniosła o zakończenie postępowania w I-ej instancji bez oczekiwania na rozpatrzenie przez WINB domniemanego zażalenia oraz na podstawie art. 52 par. 3 P.p.p.s.a wezwała PINB do zaniechania naruszania prawa. Minęły dwa miesiące od poinformowania organów, iż oświadczenie nie jest zażaleniem i wezwania do zaniechania naruszeń prawa, a postępowanie nie zostało przez PINB zakończone ani też strona nie została poinformowana czy PINB kontynuuje w I-ej instancji postępowanie, czy też prowadzone jest postępowanie zażaleniowe przez WINB, a PINB oczekuje na zakończenie tego postępowania. Czy należy złożyć do WINB zażalenie na bezczynność PINB czy też PINB zaskarżyć na podstawie art. 3 par 2 p 4 P.p.p.s.a.? Czy tego typu czynności PINB jak przekazanie do WINB oświadczenia strony jako zażalenia na postanowienie, od którego zażalenie nie przysługuje i oczekiwanie na zakończenie postępowania zażaleniowego, którego prowadzenie nie znajduje podstawy prawnej podlegają zaskarżeniu z artykułu 3 par 2 p 4 P.p.p.s.a.?"
Odpowiedź prawnika: Skarga na postanowienie PINB
Przedstawienie w wyznaczonym terminie dokumentów określonych w postanowieniu o wstrzymaniu robót, o których mowa w art. 48 ust. 3, traktuje się jak wniosek o zatwierdzenie projektu budowlanego i o pozwolenie na wznowienie robót budowlanych, jeżeli budowa nie została zakończona. Właściwym organem w rozumieniu art. 48 jest powiatowy inspektor nadzoru budowlanego, działający jako organ pierwszej instancji. Organem wyższego stopnia w stosunku do powiatowego inspektora nadzoru budowlanego zaś jest wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego. Oświadczenie wniesione należy tłumaczyć jako zażalenie, które jak wskazano w postanowieniu wydanym przez PINB, nie przysługuje. Wnioski, oświadczenia należy tak tłumaczyć jak wynika to z ich treści bez względu na ich nazewnictwo przez strony. Od wydanego postanowienia, od którego nie przysługuje odwołanie służy jedynie możliwość skargi do WSA.
Kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na akty lub czynności z zakresu administracji publicznej dotyczące uprawnień lub obowiązków wynikających z przepisów prawa. W takim przypadku jeżeli ustawa nie przewiduje środków zaskarżenia w sprawie będącej przedmiotem skargi, skargę na akty lub czynności, można wnieść po uprzednim wezwaniu na piśmie właściwego organu - w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu aktu lub podjęciu innej czynności - do usunięcia naruszenia prawa. Jednakże w tym przypadku nie chodzi o akty lub czynności inne, lecz o postanowienie, czyli o pkt 2 par. 2 art. 3 p.p.p.s.a., który stanowi, że kontrola działalności administracji publicznej przez sądy administracyjne obejmuje orzekanie w sprawach skarg na postanowienia wydane w postępowaniu administracyjnym, na które służy zażalenie albo kończące postępowanie, a także na postanowienia rozstrzygające sprawę co do istoty. I w tym przypadku korzystanie z trybu art. 52 jest nieuzasadnione, zbędne.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?