Skuteczne doręczenie pism ze spółdzielni
Pytanie:
"Wykluczenie członka w SM powinno odbyć się po jego uprzednim wysłuchaniu na Radzie Nadzorczej (tak stanowi Statut). Po prawidłowym powiadomieniu członka w przypadku jego niestawiennictwa RN może go wykluczyć bez jego udziału. Ile dni minimalnie przed terminem wysłuchania na RN powinno zostać wystosowane pismo wzywające członka do stawiennictwa się na Radzie Nadzorczej w temacie jego wykluczenia? Czy w świetle obecnie obowiązujących przepisów można uznać, że termin skutecznego doręczenia pisma nie może być krótszy niż 2 tygodnie od dnia jego wysłania w przypadku gdy wzywany nie odbiera pisma? Czy po uznaniu tego terminu powinno się jeszcze dołożyć 1 tydzień, aby zadośćuczynić terminowi tygodniowego powiadomienia przed wezwaniem (w Statucie)? Wynika z tego co najmniej 3 tygodniowy okres powiadomienia przed sprawą na RN dotyczącą wykluczenia członka. Czy takie rozumowanie jest prawidłowe?"
Odpowiedź prawnika: Skuteczne doręczenie pism ze spółdzielni
Przepisy prawa spółdzielczego nie przewidują żadnego terminu dla zawiadomienia o posiedzeniu rady nadzorczej. Obowiązek wysłuchania członka spółdzielni, zawarty w statucie, wynika z przepisów prawa i istniałby nawet wtedy, gdyby statut nie zawierał postanowień w tej kwestii. W zasadzie można uznać, iż i tak określenie terminu nie jest konieczne, gdyż spółdzielnia teoretycznie nie może podjąć uchwały, jeżeli nie wysłucha członka SM. Jeżeli mimo to uchwała zostanie podjęta, są podstawy do jej zaskarżenia i to bez względu na to, czy wysłuchanie miałoby wpływ na treść uchwały.
Spółdzielnia powinna wysłać pismo z zawiadomienie o wykluczeniu łącznie z uzasadnieniem. Wykluczenie staje się skuteczne z chwilą doręczenia. Jeżeli adresat nie odbierze poczty, nastąpi dwukrotne awizowanie przesyłki (po 1 tydzień na każde). Jeżeli w ciągu tych dwóch tygodni adresat nie odbierze listu, wraca on do nadawcy, a pismo uważa się za doręczone. Jeżeli członek spółdzielni zmienił miejsce zamieszkania i nie zgłosił spółdzielni zmiany adresu, zawiadomienie uznaje się za doręczone, czyli przyjęte przez członka do wiadomości, nawet jeżeli zostało ono zwrócone na skutek braku odbioru przez adresata. Zawiadomienie powinno nastąpić najdalej w ciągu dwóch tygodni.
Nie jest jasne pytanie dotyczące dołożenia terminu 1-tygodniowego. Jeżeli dotyczy on wezwania na posiedzenie rady, na którym ma być wysłuchany członek SM, to termin ten wiąże spółdzielnię. Jeśli w statut postanawia, że zawiadomienie ma być wysłane tydzień wcześniej – jest to tydzień od nadania przesyłki. Jeśli statut SM nie określa od kiedy liczy się ten termin, należy uznać, że pismo z wezwaniem powinno zostać wysłane w takim momencie, by doszło do adresata na tydzień przed posiedzeniem (czyli 7 dni + ok. 3 dni na doręczenie).
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?