Sprzedaż i import perfum a atesty

Pytanie klienta:

""Czy sprzedaż perfum wiąże się z posiadaniem jakichkolwiek atestów, czy wystarczy zarejestrowanie kosmetyku w krajowym systemie informowania o kosmetykach i udostępnienie materiałów gdy okaże się to konieczne? Czy importowanie substancji chemicznych, takich jak alkohol etylowy, czy też substancji zapachowych lub barwników oraz innych surowych, stężonych substancji w formie proszku wiąże się z posiadaniem jakichkolwiek atestów oraz zezwoleń? ""

Odpowiedź prawnika:

Na prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na produkcji czy obrocie substancjami chemicznymi lub kosmetykami, ustawa o swobodzie działalności gospodarczej nie wymaga uzyskania zezwolenia ani koncesji. Natomiast w obu przypadkach konieczne jest zastosowanie regulacji ustawy odpowiednio o substancjach i preparatach chemicznych lub kosmetykach oraz o ogólnym bezpieczeństwie produktów.

Substancjami chemicznymi w rozumieniu powołanej wyżej ustawy są pierwiastki chemiczne i ich związki w stanie, w jakim występują w przyrodzie lub zostają uzyskane za pomocą procesu produkcyjnego, ze wszystkimi dodatkami wymaganymi do zachowania ich trwałości, oprócz rozpuszczalników, które można oddzielić bez wpływu na stabilność i skład substancji wszystkimi zanieczyszczeniami powstałymi w wyniku zastosowanego procesu produkcyjnego. Natomiast za preparaty chemiczne  uważane są mieszaniny lub roztwory składające się co najmniej z dwóch substancji.  W stosunku do substancji i preparatów chemicznych przeprowadzane są badania właściwości fizykochemicznych, toksyczności i ekotoksyczności substancji i preparatów, wykonywane w celu spełnienia wymogów ustawy. Sprzedaż perfum, jak wskazano wyżej, nie wymaga uzyskania koncesji ani zezwolenia. Nie wymaga też posiadania przez sprzedawcę, czyli tym samym zdobycia przez producenta, atestu, certyfikatu itp.