Stwierdzenie nieważności decyzji p.o. PINB
Pytanie:
"Skierowałem do WINB wniosek o stwierdzenie z urzędu nieważności wszystkich ostatecznych decyzji i postanowień wydanych przez p.o. PINB znajdujących się w obiegu prawnym od 2007r., jako wydanych przez osobę niewłaściwą, nieumocowaną i niebędąca organem, po pierwotnym ustaleniu tych aktów. Wcześniej zwracałem się na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej o udostępnienie tych aktów do p.o. PINB, ale nie zostały mi one wydane. WINB zamiast decyzji skierował do mnie pismo informując, że nie widzi podstaw do wszczęcia postępowania nadzwyczajnego w tym przedmiocie, a poza tym to jest zadania, że p.o. PINB ma prawo wydawać decyzje i postanowienia skierowane na zewnątrz urzędu. Nie wskazał żadnej podstawy prawnej i oświadczył, że nie dokonuje interpretacji przepisów prawnych. Pismo nie zawiera żadnego pouczenia. Jakie dalsze kroki prawne przysługują mi w tej sytuacji aby doprowadzić do uchylenia ww. decyzji i ostatecznego wyjaśnienia statusu p.o. PINB?"
Odpowiedź prawnika: Stwierdzenie nieważności decyzji p.o. PINB
Naszym zdaniem można kwestionować uprawnienie osoby peÅ‚niÄ…cej obowiÄ…zki powiatowego inspektora nadzoru budowlanego do wydania decyzji administracyjnych. Przede wszystkim w Regulaminie Organizacyjnym Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w WoÅ‚ominie jest wyraźny zapis, że wyÅ‚Ä…cznÄ… kompetencjÄ… powiatowego inspektora jest podpisywanie decyzji administracyjnych (§ 5 pkt. 10). W akcie tym w ogóle nie ma mowy o osobie peÅ‚niÄ…cej obowiÄ…zki inspektora, a jedynie o „wskazanym pracowniku inspektoratu”, który ma zastÄ™pować powiatowego inspektora podczas jego nieobecnoÅ›ci. Osoba taka uzyskaÅ‚a umocowanie do wszystkich czynnoÅ›ci wchodzÄ…cych w zakres kompetencji inspektora, z wyjÄ…tkiem ustalania regulaminów komórek wewnÄ™trznych inspektoratu oraz zawierania i rozwiÄ…zywania umów o pracÄ™ z pracownikami inspektoratu. Wydaje siÄ™, że takiego pracownika ma wskazać powiatowy inspektor np. w drodze wewnÄ™trznego zarzÄ…dzenia. W takim przypadku osoba niebÄ™dÄ…ca de facto inspektorem nadzoru budowlanego mogÅ‚aby wydawać decyzje administracyjne. Jest to jednak rozwiÄ…zanie tymczasowe – nie sposób sobie wyobrazić, aby taka osoba w nieskoÅ„czoność miaÅ‚a peÅ‚nić wykonywać czynnoÅ›ci powiatowego inspektora (chociażby z uwagi na brak możliwoÅ›ci rozwiÄ…zywania umów o pracÄ™, co uniemożliwiaÅ‚oby odejÅ›cie z inspektoratu pracownika za porozumieniem stron).
Wydaje siÄ™ wiÄ™c, że analogicznego uprawnienia do wydawania decyzji administracyjnych nie można odnosić do osoby peÅ‚niÄ…cej obowiÄ…zki. Jak już wskazaliÅ›my może to prowadzić do naruszania Konstytucji poprzez naruszenie zasady praworzÄ…dnoÅ›ci, gdyż dochodzi do ustanawiania (faktycznie przez organ administracji) nowego organu, który uzyskuje kompetencje wychodzÄ…ce na zewnÄ…trz tego organu. Dla potwierdzenia takiego stanowiska można przywoÅ‚ać interpretacjÄ™ Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 1 wrzeÅ›nia 2009 r. (sygn. IBPBI/1/415-458/09/AB ), w której rozstrzygnÄ…Å‚ on analogiczny problem, tyle że w odniesieniu do osoby peÅ‚niÄ…cej obowiÄ…zki naczelnika urzÄ™du skarbowego. W tym przypadku organ uznaÅ‚, że nie ma zagrożenia co do legalnoÅ›ci decyzji i innych pism podpisanych przez p.o. naczelnika urzÄ™du mimo braku limitu czasowego peÅ‚nienia przez niego swoich obowiÄ…zków (wykonywaÅ‚ je przez okres 3 lat – przyp. red.). Takie rozstrzygniÄ™cie wynikaÅ‚o jednak z faktu, że istnieje ustawowe upoważnienie do powoÅ‚ania danej osoby do peÅ‚nienia obowiÄ…zków dyrektora izby skarbowej lub naczelnika urzÄ™du skarbowego do czasu powoÅ‚ania wyÅ‚onionego w konkursie dyrektora lub naczelnika (art. 5 ust. 5C ustawy o urzÄ™dach i izbach skarbowych). W odniesieniu do osoby peÅ‚niÄ…cej obowiÄ…zki powiatowego inspektora nadzoru nie można odnaleźć takiego upoważnienia ani w ustawie – prawo budowlane, ani w ustawie o samorzÄ…dzie powiatowym, ani też w regulaminie organizacyjnym inspektoratu budowlanego w powiecie woÅ‚omiÅ„skim. W zwiÄ…zku z powyższym wojewódzki inspektor nadzoru budowlanego nie mógÅ‚ nawet wskazać podstawy prawnej dziaÅ‚ania p.o. inspektora.
OdnoÅ›nie wyjaÅ›nienia statusu osoby p.o. powiatowego inspektora nadzoru budowlanego można skierować pismo do GÅ‚ównego Inspektora Nadzoru Budowlanego bÄ…dź do Ministerstwa Infrastruktury. Należy jednak pamiÄ™tać, że organy te jedynie przedstawiÄ… swoje stanowisko, a nie bÄ™dÄ… dokonywać interpretacji przepisów. TÄ™ kompetencjÄ™ majÄ… sÄ…dy.
W naszej ocenie może Pan wystÄ…pić do prokuratury, który na podstawie art. 189 kpa bÄ™dzie mógÅ‚ wystÄ…pić do wÅ‚aÅ›ciwego organu administracji publicznej o wszczÄ™cie postÄ™powania w celu usuniÄ™cia stanu niezgodnego z prawem. Przyjmuje siÄ™, że takim żądaniem organ administracji jest zwiÄ…zany, z chwilÄ… zatem wniesienia żądania nastÄ™puje wszczÄ™cie postÄ™powania (Janowicz Zbigniew „Kodeks postÄ™powania administracyjnego. Ustawa o Naczelnym SÄ…dzie Administracyjnym. Komentarz.” Warszawa 1996 Wydawnictwa Prawnicze PWN). Zgodnie z § 382 ust. 1 Regulaminu wewnÄ™trznego urzÄ™dowania powszechnych jednostek organizacyjnych prokuratury (Dz. U. z 2010 r., Nr 49 poz. 296) „Prokurator inicjuje postÄ™powanie administracyjne i postÄ™powanie przed sÄ…dem administracyjnym oraz bierze udziaÅ‚ w tych postÄ™powaniach, jeżeli wymaga tego ochrona praworzÄ…dnoÅ›ci, a w szczególnoÅ›ci, gdy naruszenie prawa lub bezczynność organu narusza interes Rzeczypospolitej Polskiej lub interes spoÅ‚eczny”. Trzeba pamiÄ™tać, że prokurator bÄ™dzie mógÅ‚ odmówić podjÄ™cia czynnoÅ›ci, jeÅ›li stronie postÄ™powania przysÅ‚ugujÄ… Å›rodki odwoÅ‚awcze lub skarga do sÄ…du administracyjnego albo wniosek o wznowienie postÄ™powania lub wniosek o stwierdzenie nieważnoÅ›ci decyzji. W zwiÄ…zku z tym pismo WINB można potraktować jako decyzjÄ™ odmawiajÄ…cÄ… wszczÄ™cia postÄ™powania w sprawie nieważnoÅ›ci decyzji (art. 157 § 3 kpa), mimo tego, że nie zawiera pewnych elementów jak np. pouczenie o możliwoÅ›ci wniesienia odwoÅ‚ania. W orzecznictwie Naczelnego SÄ…du Administracyjnego, a także w piÅ›miennictwie, utrwaliÅ‚ siÄ™ poglÄ…d, że pisma organu administracyjnego zawierajÄ…ce rozstrzygniÄ™cie w sprawie zaÅ‚atwianej decyzjÄ… administracyjnÄ… należy uznać za decyzjÄ™, mimo iż nie posiadajÄ… one w peÅ‚ni formy przewidzianej w art. 107 § 1 kpa, jeżeli zawierajÄ… minimum elementów niezbÄ™dnych do zakwalifikowania ich jako decyzji. Do takich elementów zaliczyć należy oznaczenie organu wydajÄ…cego decyzjÄ™, wskazanie jej adresata, rozstrzygniÄ™cie w sprawie oraz podpis osoby reprezentujÄ…cej organ administracji. JeÅ›li wiÄ™c pismo otrzymane od WINB zawiera te elementy można je potraktować jako decyzjÄ™ administracyjnÄ…, a zatem bÄ™dzie Pan mógÅ‚ wnieść od niego odwoÅ‚anie do GINB w terminie 14 dni od otrzymania tego pisma.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?