Świadectwo pracy a umowa zlecenia

Pytanie klienta:

""Czy jako pracodawca mam obowiązek wystawić świadectwo pracownikowi zatrudnionemu na umowę zlecenie (2 miesiące, płacone składki ZUS przez pracodawcę)?""

Odpowiedź prawnika:

W przypadku rozwiązania lub zakończenia stosunku pracy pracodawca obowiązany jest niezwłocznie wydać pracownikowi dokument zawierający informacje dotyczące zakończonego stosunku pracy, to jest świadectwo pracy. Obowiązek wydania świadectwa pracy powstaje w chwili zakończenia lub rozwiązania stosunku pracy.

Obowiązek wystawienia świadectwa pracy ciąży na pracodawcy. Pan natomiast, w stosunku do tego pracownika, nie jest pracodawcą ale zleceniodawcą - dlatego nie mają zastosowania przepisy kodeksu pracy ale przepisy kodeksu cywilnego, które nie nakładają takich obowiązków jak wydawanie świadectwa pracy. Może Pan jednak poświadczyć fakt wykonywania pracy przez pracownika na podstawie umowy zlecenia, lecz nie stanowi to Pana obowiązku.

Michał Włodarczyk - Radca Prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.