System pracy weekendowo-świątecznej
Pytanie:
"Jak wynagradzać pracowników zatrudnionych w systemie pracy weekendowo-świątecznej (na podstawie art. 144 K.P.) oraz czy ewentualnie należałoby wypłacać dodatki za przepracowane niedziele i święta oraz za dni wolne od pracy?"
Odpowiedź prawnika: System pracy weekendowo-świątecznej
Wynagrodzenie określa pracodawca według swojego uznania, zatem może ustalić stawkę godzinową lub stałą miesięczną oraz ewentualne premie.
Pracownik pracujący w niedziele powinien korzystać co najmniej raz na 4 tygodnie z niedzieli wolnej od pracy. Nie dotyczy to pracownika zatrudnionego w systemie czasu pracy, o którym mowa w art. 144 k.p. Zatem pracownikowi zatrudnionemu w systemie pracy weekendowej nie przysługuje wolna niedziela.
Pracownikowi wykonującemu pracę w niedziele i święta pracodawca jest obowiązany zapewnić inny dzień wolny od pracy. Jeżeli nie jest możliwe wykorzystanie dnia wolnego od pracy w zamian za pracę w niedzielę, pracownikowi przysługuje dodatek do wynagrodzenia w wysokości określonej jak za pracę w godzinach nadliczbowych za każdą godzinę pracy w niedzielę. Tego uregulowania nie stosuje się jednak w stosunku do pracowników zatrudnionych w systemie czasu pracy, w którym praca jest świadczona wyłącznie w piątki, soboty, niedziele i święta.
Zatem pracownikowi zatrudnionemu na umowę o pracę, który świadczy pracę w niedzielę i święta oraz soboty i piątki nie przysługuje wolna niedziela oraz dodatek jak za godziny nadliczbowe.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?