Termin udostępnienia informacji publicznej
Pytanie:
"24 czerwca 2010 r. złożyłem do wójta (któryś z kolei) wniosek o udostępnienie informacji publicznej. Po tygodniu otrzymałem w odpowiedzi informację, że \"w związku z dużą ilością wniosków, skarg i wezwań dotyczących udzielenia informacji publicznej składanych przeze mnie w urzędzie nie jesteśmy w stanie udzielić Panu informacji zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej, informacja zostanie udzielona zgodnie z art. 13 ust 2 ustawy do 25 sierpnia 2010 r.\"Czy powołana przez wójta enigmatyczna podstawa przedłużenia terminu wydania informacji publicznej, będąca de facto potwierdzeniem złej organizacji pracy urzędu wypełnia przesłanki art. 13 ust.2 ww. ustawy? Proszę o wskazanie orzecznictwa rozstrzygającego podobne kwestie."
Odpowiedź prawnika: Termin udostępnienia informacji publicznej
Zasadniczo udostępnienie informacji publicznej powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku. Jeśli jednak informacja nie może być udzielona w tym terminie podmiot zobowiązany do jej udostępnienia powiadamia w terminie 14 dni od złożenia wniosku o powodach opóźnienia oraz o terminie w jakim informacja zostanie udzielona, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku. Trudno określić jakie dokładnie przyczyny mogłyby skutkować opóźnieniem w udzieleniu informacji publicznej. Można tylko przykładowo ująć, że chodziłoby o wielkość zakresu żądanej informacji, ilość wniosków rozpatrywanych przez organ, konieczność zwrócenia się do innych podmiotów o udostępnienie dokumentów itp. Jak podkreśla M. Jabłoński („Udostępnianie informacji publicznej w trybie wnioskowym” Wyd. PRESSCOM sp. z o.o., 2009 r.) z uprawnienia z art. 13 ust. 2 ustawy o dostępie do informacji publicznej organ może skorzystać, gdy wniosek o udzielenie takiej informacji zawiera wiele skomplikowanych pytań, co do których istnieją nawet wątpliwości czy dotyczą one informacji publicznej. Nie podejmujemy się także oceny czy taka sytuacja świadczy o złej organizacji urzędu, być może faktycznie zakres żądanych przez Pana informacji jest na tyle szeroki, że organ potrzebuje więcej czasu na ich zebranie i udostępnienie niż przewidziany przez ustawodawcę okres dwutygodniowy. Ponadto autor ten wskazuje, że jeśli uprawnionemu do żądania przedstawienia jakiejś informacji publicznej można udzielić odpowiedzi na część pytań od razu, a na część w terminie późniejszym, to przesunięcie terminu o 2 miesiące byłoby nawet korzystniejsze dla tego wnioskodawcy. Wydaje się, że udzielenie jednej odpowiedzi na wszystkie pytania dałoby lepszy obraz stanu faktycznego, niż wysyłanie kilku odpowiedzi „na raty” w różnym czasie.
Dopiero nie podjęcie żadnych czynności przez organ w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku (tj. brak udostępnienia informacji publicznej czy też brak informacji o przedłużeniu tego terminu) może być rozważane na płaszczyźnie bezczynności organu, a zatem uzasadniałoby wniesienie skargi na bezczynność organu. Na takim stanowisku stoi zarówno NSA (wyrok z dnia 18 marca 2005 r., sygn. OSK 1209/2004 niepubl.), jak i WSA we Wrocławiu (wyrok z dnia 25 listopada 2005 r., sygn. IV SAB/Wr 57/2005, niepubl.). Przy czym wiadomość o braku informacji publicznej – przyp. red.) w zasobach zobowiązanego usuwa stan jego bezczynności w zakresie udostępnienia danych, o jakie wniósł uprawniony. Skarga w takim przypadku nie jest zasadna (Rozbicka-Ostrowska Mirosława, Kamińska Irena „Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz” Warszawa 2008 Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis (wydanie I) ss. 176).
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?