Tytuł prawny do lokalu
Pytanie:
"Załącznikiem do wniosku VZM-1 o zwrot niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym jest m.in. tytuł prawny do budynku mieszkalnego. Wybudowałem dom samodzielnie na zakupionej działce, teraz ubiegam się o zwrot wydatków na remont. Wniosek składam drugi raz, rok temu składałem pierwszy wniosek - wówczas zwrot nastąpił z tytułu budowy domu. Co będzie w moim przypadku tytułem prawnym do budynku mieszkalnego, który muszę dołączyć do składanego wniosku? Czy muszę w ogóle powtórnie załączyć taki dokument, jeśli rok temu składałem już cały komplet dokumentów - załączników do wniosku?"
Odpowiedź prawnika: Tytuł prawny do lokalu
Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków zwiÄ…zanych z budownictwem mieszkaniowym (zwanej dalej „UstawÄ…”), osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w zwiÄ…zku z:
-
budowÄ… budynku mieszkalnego;
-
nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
-
remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.
Jak stanowi art. 4 ust. 2 Ustawy, prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna posiada:
-
prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane albo tytuł prawny do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w przypadku inwestycji określonej w art. 3 ust. 1 pkt 3;
-
pozwolenie na budowę w przypadku inwestycji, dla której zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane wymagane jest takie pozwolenie.
Z mocy art. 5 ust. 5 ustawy do wniosku należy załączyć kopię:
-
pozwolenia na budowę albo - w przypadku remontu, o którym mowa w ust. 4 pkt 7 - dokumentu potwierdzającego tytuł prawny osoby fizycznej do budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego;
-
faktur dokumentujących poniesione wydatki, o których mowa w art. 3 ust. 1;
-
w przypadku wniosku:
a) o którym mowa w ust. 3 pkt 1 - pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego, a w razie braku obowiązku jego uzyskania - zawiadomienia o zakończeniu inwestycji,
b) o którym mowa w ust. 3 pkt 2 - dokumentu określającego stopień zaawansowania inwestycji, o której mowa w art. 3 ust. 1, sporządzonego przez osobę posiadającą uprawnienia budowlane w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, jeżeli roboty wymagają pozwolenia na budowę.
W przypadku własności budynku mieszkalnego dokumentem potwierdzającym tytuł prawny osoby fizycznej jest najczęściej odpis z księgi wieczystej. Przepisy nie określają, czy w przypadku składania kolejnego wniosku z zwrot VAT należy dołączyć ponownie komplet dokumentów, czy wystarczy przykładowo powołanie się na dokumenty załączone do wcześniejszego wniosku. Urzędy skarbowe mogą w tym względzie mieć rożną praktykę. Wydaje się jednak, że dla przyspieszenia rozpatrzenia wniosku i uniknięcia konieczności późniejszego uzupełniania wniosku o brakujące dokumenty, należy złożyć komplet dokumentów.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?