Umowa na wynajem lokalu między komandytariuszem
Pytanie:
"Adres siedziby spółki komandytowej znajduje się w mieszkaniu jednego ze wspólników - komandytariusza. Czy musi zostać zawarta umowa na wynajem lokalu między wspólnikiem a spółką, czy wystarczy oświadczenie o użyczeniu lokalu? "
Odpowiedź prawnika: Umowa na wynajem lokalu między komandytariuszem
Ustawodawca pominął wskazaną w pytaniu kwestię zarówno w kodeksie cywilnym, jak również w kodeskie spółek handlowych ograniczając się do lakonicznego stwierdzenia, iż adres spółki stanowi jeden z elementów podlegających zgłoszeniu do sądu rejestrowego (art. ksh).
Podania adresu wymaga również ustawa o ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, która nakłada dodatkowo na dokonujących zgłoszenia indetyfikującego podatników prowadzących działalność gospodarczą obowiązek dołączenia do zgłoszenia identyfikacyjnego uwierzytelnionych lub urzędowo poświadczonych kopii dokumentów potwierdzających informacje objęte zgłoszeniem, w tym dokumentu potwierdzającego uprawnienie do korzystania z lokalu lub nieruchomości, w których znajduje się siedziba podatnika (art. 5 ust. 4b ustawy).Jednakże, podobnie jak kc i ksh, ustawa ta nie precyzuje ani tytułu prawnego jakim winien się legitymować zgłaszający, ani też dokumentu, który ów tytuł poświadcza.
Stwierdzić zatem należy, iż chodzi zarówno o tytuł własności, ograniczone prawo rzeczowe, jak również prawo obligacyjne. Do tej ostatniej kategorii zaśzaliczają się umowy najmu, dzierżawy, leasingu, a także użyczenie.
Umowa użyczenia uregulowana została przepisami art. 710-719 k.c., jej istotą jest oddanie rzeczy biorącemu do bezpłatnego używania na czas określony albo nieokreślony. Kodeks nie przewiduje konieczności zawarcia umowy w określonej formie, może być ona zatem zawarta również ustnie.
W przypadku, więc ustnego zawarcia umowy użyczenia jej potwierdzeniem, a jednocześnie dokumentem, o którym mowa w art. 5 ust. 4b ww. ustawy będzie pisemne oświadczenie właściciela lokalo o jego użyczeniu. Tożsame stanowisko wyraził organ podatkowy wydając postanowienie w sprawie pisemnej interpretacji przepisów podatkowych w odpowiedzi na pytanie podatnika: "Czy wymagane jest spisanie z właścicielem umowy najmu lub użyczenia lokalu, czy wystarczy ustne lub pisemne zezwolenie właściciela na wykorzystanie lokalu jako siedziby mojej firmy?"
Organ podatkowy w uzasadnieniu postanowienia stwierdził, iż: umowa użyczenia lokalu jako miejsce siedziby firmy może być zawarta z właścicielem zarówno w formie umowy pisemnej, pisemnego upoważnienia, jak i ustnie wyrażonej zgody. W przypadku ustnego użyczenia lokalu dokumentem potwierdzającym uprawnienia do korzystania z lokalu, w którym znajduje się siedziba będzie pisemne oświadczenie podatnika o zawarciu ustnej umowy z właścicielem lokalu, w pozostałych przypadkach pisemna umowa użyczenia lub pisemne upoważnienie (zob. Postanowienie Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie z dnia 18 maja 2006 roku, II US.PB-I-415/35/2006, publ. System Informacji Prawnej Ministerstwa Finansów, http://sip.mf.gov.pl).
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?