Ustna lub dorozumiana umowa o pracę

Pytanie klienta:

""Czy możliwe jest zawarcie umowy o pracę ustnie lub w sposób dorozumiany, czy forma pisemna jest wymagana pod rygorem nieważności? Czy jeśli umowa nie została podpisana, a pracownik wykonuje pracę, która swoimi przesłankami stanowi umowę o pracę (praca pod kierownictwem, 40 godzinny tydzień pracy) to czy sąd może stwierdzić że umowa - pomimo niepodpisania - faktycznie została zawarta?""

Odpowiedź prawnika:

Umowa o pracę powinna być zawarta na piśmie. Kodeks pracy stanowi tak wprost w art. 29. Wymóg taki odnosi się do wszystkich rodzajów umów. Jeżeli pracodawca tego nie uczyni od razu, to znaczy nie zawrze z pracownikiem umowy o pracy na piśmie, to powinien to uczynić niezwłocznie po przystąpieniu do wykonywania pracy. Pracodawca ma obowiązek najpóźniej w dniu rozpoczęcia wykonywania pracy potwierdzić pracownikowi na piśmie rodzaj umowy i jej warunki. Niedopełnienie tego wymogu nie powoduje bezskuteczności czy też nieważności. Umowa zawarta w innej formie np. ustnej, pozostaje w mocy i powinna być jedynie potwierdzona na piśmie. Nie potwierdzenie na piśmie pociąga za sobą odpowiedzialność pracodawcy. Odpowiedzialność ta ma charakter karno-administracyjny. Nie potwierdzenie na piśmie w ustalonym terminie treści i rodzaju zawartej z pracownikiem umowy o pracę stanowi wykroczenie przeciwko prawom pracownika, zagrożone zgodnie z art. 281 pkt. 2 k.p. karą grzywny.

Michał Włodarczyk - Radca prawny

Zajmuje się sprawami osób fizycznych jak również przedsiębiorców. Posiada rozległe doświadczenie w poradnictwie w sprawach życiowych osób fizycznych jak również profesjonalnych problemów prawnych przedsiębiorców. Bazując na swoim doświadczeniu skutecznie doradza w sprawach osób fizycznych jak i przedsiębiorców zawsze dbając o praktyczną stronę problemów prawnych z jakimi zwracają się do niego jego klienci.