Uzasadnienie decyzji ubezpieczyciela

Pytanie klienta:

""Jestem współwłaścicielem samochodu. Użytkownik i drugi współwłaściciel miał stłuczkę z powodu innego kierowcy. Ubezpieczyciel odmówił wypłaty odszkodowania tłumacząc to bardzo ogólnikowo, że sprawcy \"nie udowodniono, że szkoda została wyrządzona z jego winy\" (mimo, że w tym przedmiocie jest oświadczenie i potwierdzenie sprawcy). Prawie całe pismo to powoływanie się na znane przepisy k.c. i ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych bez odniesienia się do kwestii podstawowej, czyli dlaczego ubezpieczyciel uważa, że wina nie została wykazana. Czy istnieją określone wymogi wobec ubezpieczyciela co do uzasadnienia odmowy wypłaty odszkodowania czy też może on napisać, nie \"bo sprawca nie ponosi winy\"?""

Odpowiedź prawnika:

Ani przepisy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, jak też ustawy o działalności ubezpieczeniowej nie wprowadzają wymogów co do formy uzasadnienia decyzji ubezpieczyciela o odmowie wypłaty świadczenia. Treść uzasadnienia wynika z okoliczności stanu faktycznego oraz wewnętrznych instrukcji danego ubezpieczyciela.