Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Zgodnie z ustawą – Prawo własności przemysłowej, przez uzyskanie prawa ochronnego nabywa się prawo wyłącznego używania znaku towarowego w sposób zarobkowy lub zawodowy na całym obszarze Rzeczypospolitej Polskiej. Z kolei używanie znaku towarowego polega w szczególności na: 1) umieszczaniu tego znaku na towarach objętych prawem ochronnym lub ich opakowaniach, oferowaniu i wprowadzaniu tych towarów do obrotu, ich imporcie lub eksporcie oraz składowaniu w celu oferowania i wprowadzania do obrotu, a także oferowaniu lub świadczeniu usług pod tym znakiem; 2) umieszczaniu znaku na dokumentach związanych z wprowadzaniem towarów do obrotu lub związanych ze świadczeniem usług; 3) posługiwaniu się nim w celu reklamy. Powyższe wyliczenie używania znaku jest wyliczeniem przykładowym. Nie zawiera ono katalogu zamkniętego, co oznacza że mogą mieć również miejsce inne wypadki „używania”, podlegającego ochronie. Wydaje się, iż jeżeli z tytułu umieszczania na stronie internetowej informacji o produktach, usługach lub producentach, które są zilustrowane chronionym znakiem towarowym, osiąga Pan jakiekolwiek korzyści majątkowe, bezpośrednio lub pośrednio (np. dzięki temu portal jest częściej odwiedzany, przez co zwiększają się np. wpływy z reklamy), wówczas powinien Pan uzyskać zgodę podmiotów uprawnionych. W przeciwnym wypadku używanie chronionych znaków towarowych bez wymaganej zgody, może narazić Pana na odpowiedzialność odszkodowawczą.