W jakiej odległości od domu mieszkalnego powinny znajdować się ekrany akustyczne?
Pytanie:
"Niedaleko mojego domu budują węzeł autostradowy. Bardzo prosiłbym o odpowiedź w jakiej odległości od mojego domu powinien znajdować się ekran akustyczny? Jaka powinna być odległość budynku mieszkalnego od jezdni? Z góry dziękuję za odpowiedź! "
Odpowiedź prawnika: W jakiej odległości od domu mieszkalnego powinny znajdować się ekrany akustyczne?
Niniejsza opinia prawna została sporządzona w oparciu o:
· ustawę z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. 1985 nr 14 poz. 60 z
późniejszymi zmianami);
· rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 stycznia 2002 r. w sprawie przepisów
techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych (Dz. U. z dnia 15 lutego
2002 r.).
Wzięty został również pod uwagę aktualny stan orzecznictwa polskich sądów
powszechnych oraz wskazania doktryny w zakresie istotnym dla treści tej opinii.
Rozważając niniejszy stan faktyczny w pierwszej kolejności należy wskazać, na art.
43 ustawy o drogach publicznych, który mówi, iż obiekty budowlane przy drogach powinny
być usytuowane w odległości od zewnętrznej krawędzi jezdni co najmniej:
Lp. Rodzaj drogi W terenie zabudowy Poza terenemzabudowy
1 Autostrada 30 m 50 m
2 Droga ekspresowa 20 m 40 m
3 Droga ogólnodostępna:
a) krajowa 10 m 25 m
b) wojewódzka, 8 m 20 m
powiatowa
c) gminna 6 m 15 m
W szczególnie uzasadnionych przypadkach usytuowanie obiektu budowlanego przy
drodze, o której mowa w ust. 1 lp. 3 tabeli, w odległości mniejszej niż określona w ust. 1,
może nastąpić wyłącznie za zgodą zarządcy drogi, wydaną przed uzyskaniem przez inwestora
obiektu pozwolenia na budowę lub zgłoszeniem budowy albo wykonywania robót
budowlanych.
Jednakże konieczne jest w tym miejscu powołanie się na wyrok Wojewódzkiego Sądu
Administracyjnego w Warszawie z dnia 15 października 2008 r., sygnatura akt IV SA/Wa
993/08, LEX nr 515297, w którym czytamy, iż zakres przedmiotowy powyższej regulacji art.
43 prawa o drogach publicznych obejmuje "usytuowanie" obiektów budowlanych od drogi
(od wchodzącej w jej skład jezdni), a "nie dotyczy sytuowania drogi względem istniejącego
obiektu budowlanego". Również Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w
uzasadnieniu do wyroku z dnia 20 sierpnia 2010 r., sygnatura akt II SA/Po 184/10, LEX nr
754339, wskazał, iż pojęcie "sytuowanie", którym ustawodawca posłużył się w art. 43 ust. 1
ustawy o drogach publicznych, należy rozumieć nie tylko jako odległość obiektu
budowlanego od krawędzi jezdni, lecz także jednocześnie sformułowanie to wskazuje, "kiedy
w procesie powstawania obiektu przepis ten znajduje zastosowanie. W tej sytuacji
interpretacja tego przepisu nie może abstrahować od unormowań Prawa budowlanego.
Przepis art. 43 ust. 1 ustawy o drogach publicznych odnosi się do nowej zabudowy". Określa
bowiem minimalne odległości, które co do zasady powinny być zachowane pomiędzy
obiektem budowlanym a zewnętrzną krawędzią jezdni, podczas budowy takiego obiektu.
Zatem przepis powyższy będzie miał zastosowanie od przedstawionego przez Pana
pytania nr 3. Jak wynika natomiast z powołanych wyroków sądów, nie stosuje się go w
sytuacji odwrotnej – sytuowania drogi względem istniejącej zabudowy.
Drogi, w szczególności autostrady, czy drogi ekspresowe, jako kluczowe dla infrastruktury kraju
budowane są o oparciu o przepisy tzw. Specustawy. Pierwotnie była to Ustawa z dnia 27
października 1994 r. o autostradach płatnych (Dz.U. 1994 nr 127 poz. 627), następnie ustawa
z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w
zakresie dróg publicznych (Dz.U. 2003 nr 80 poz. 721) – w zależności od okresu czasu, w
którym wydawane były pozwolenia na budowę autostrady. Jednakże procedury budowy dróg
wynikające w powyższych ustaw uprzywilejowują inwestycje polegające na budowie drogi
oraz pozwalają na naruszenie granic prawa własności w różnym zakresie, aż do
wywłaszczenia włącznie. Zatem kwestia tego, w jakiej odległości od istniejących zabudowań
ma zostać wybudowana droga oraz co ma się stać z tymi zabudowaniami oraz gruntami, na
których są posadowione była ustalana na etapie konsultacji poprzedzających wydanie decyzji
o lokalizacji autostrady oraz o pozwoleniu na budowę.
Warto jeszcze w tym miejscu powołać art. 36 wskazanego na wstępie rozporządzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 16 stycznia 2002 r., w którym czytamy, iż w skład pasa
drogowego autostrady wchodzą: jezdnie autostrady, pobocza, jezdnie zbierającorozprowadzające,
pasy dzielące jezdnie, skarpy nasypów i wykopów, węzły i przejazdy z
przecinającymi ją drogami i innymi liniami komunikacyjnymi, wraz z drogowymi obiektami
inżynierskimi, urządzeniami związanymi z obsługą, utrzymaniem i ochroną autostrady,
urządzeniami organizacji i bezpieczeństwa ruchu oraz ochrony środowiska, a także pasami
terenu, o których mowa w ust. 6, zapewniającymi możliwość użytkowania autostrady zgodnie
z jej przeznaczeniem. Urządzeniami ochrony środowiska są w szczególności: ekrany
przeciwhałasowe, ekrany tłumiące drgania w podłożu, urządzenia do oczyszczania wody
odprowadzanej z pasa drogowego autostrady, pasy zieleni izolacyjnej. Szerokość pasa
drogowego autostrady jest sumą szerokości wymienionych obiektów i urządzeń z
wyłączeniem ogrodzenia pasa drogowego autostrady, powiększoną obustronnie o nie mniej
niż 2,0 m.
Wnioski
Reasumując powyższe rozważania prawne należy stwierdzić, iż nie ma przepisów
prawa, które w sposób konkretny regulowałyby odległości nowych dróg oraz ekranów
akustycznych od istniejących zabudowań z uwagi na uprzywilejowanie przez ustawodawcę
inwestycji polegających na budowie dróg.
Istnieją natomiast przepisy regulujące odległości od dróg, w jakich mogą być
budowane nowopowstające budynki
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?