Pytanie klienta:
Odpowiedź prawnika:
Faktycznie, zgodnie z przepisami ustawy o planowaniu o zagospodarowaniu przestrzennym decyzja o warunkach zabudowy wymagana jest przy zmianie zagospodarowania terenu (w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego lub jeżeli teren inwestycji objęty jest planem miejscowym uchwalonym przed 1.01.1995 r.) polegającej na budowie obiektu budowlanego lub wykonaniu innych robót budowlanych, przy zmianie sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, a także przy zmianie zagospodarowania terenu, która nie wymaga pozwolenia na budowę (z wyjątkiem jednorazowej zmiany zagospodarowania terenu, trwającej do roku).
Procedura taka przebiega następująco:
-
wnioskodawca składa wniosek o ustalenie warunków zabudowy wraz z załącznikami,
-
następuje wszczęcie postępowania administracyjnego - zawiadomienie zainteresowanych stron (w zasadzie właścicieli nieruchomości objętych wnioskiem i sąsiednich),
-
uzgodnienie inwestycji z wojewodą, zarządem województwa i zarządem powiatu w zakresie zadań samorządowych i rządowych oraz ewentualne uzgodnienie inwestycji przez kompetentne organy np. wojewódzkiego konserwatora zabytków, wojewódzkiego konserwatora przyrody, powiatowego lub wojewódzkiego inspektora sanitarnego, starostę, zarządcę drogi publicznej,
-
przyjęcie ewentualnych uwag, zastrzeżeń i wniosków dotyczących inwestycji,
-
wydanie decyzji i przekazanie decyzji zainteresowanym stronom,
-
przyjęcie ewentualnych odwołań, a następnie przekazanie odwołań do rozpatrzenia organowi II instancji,
-
uprawomocnienie decyzji.
Z racji tego, iż od każdej decyzji administracyjnej można się odwołać, w przypadku decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu prawo do odwołania mają tzw. strony postępowania, czyli wnioskodawca i właściciele sąsiednich nieruchomości. O sposobie i możliwości odwołania, osoby, których to dotyczy, powinny być poinformowane w wydanej decyzji. Dlatego też wydaje nam się, iż w opisanym przypadku doszło już do wydania decyzji, a Państwo otrzymaliście zapewne informacje o możliwości odwołania. Z prawa tego możecie Państwo skorzystać w ciągu 14 dni - potem decyzja się uprawomocni.
Nie przesądza to jednak sprawy, ponieważ można po tym terminie wystąpić o jego przywrócenie, załączając jednocześnie odwołanie. We wniosku trzeba wyjaśnić powód, dla którego odwołanie nie wpłynęło w terminie ustawowym (np. choroba, wyjazd służbowy, brak pouczenia w decyzji). Odwołania nie trzeba uzasadniać, wystarczy oświadczenie, że nie zgadzamy się z treścią decyzji. Organ odwoławczy (samorząd kolegium odwoławczego) ma miesiąc na rozpatrzenie sprawy. Wydana w tym trybie decyzja ma charakter ostateczny, ale można ją zaskarżyć do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Zawiadomienie o wszczęciu takiego postępowania ma natomiast swoją podstawę w artykule 53 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Zgodnie z jego treścią o wszczęciu postępowania w sprawie wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego oraz postanowieniach i decyzji kończącej postępowanie strony zawiadamia się w drodze obwieszczenia, a także w sposób zwyczajowo przyjęty w danej miejscowości. Inwestora oraz właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości, na których będą lokalizowane inwestycje celu publicznego, zawiadamia się na piśmie.
Prosimy także o zapoznanie się z treścią artykułu Odwołanie od decyzji administracyjnej