Wygaśnięcie aprobaty technicznej
Pytanie:
"Wykonuję usługi budowlano-montażowe. Zamierzam wbudować materiał posiadający Aprobatę Techniczną ITB ważną do 31.12.2008r. Producent wystąpił o przedłużenie aprobaty na dalsze lata. Odbiór inwestycji przewidziany jest w lutym 2009. Czy mogę wbudować ten materiał bez ryzyka , że zostanie zakwestionowany przez inwestora w dniu odbioru w 2009 roku (jeśli oczywiście producent nie uzyska przedłużenia aprobaty)? "
Odpowiedź prawnika: Wygaśnięcie aprobaty technicznej
Państwa pytanie o możliwość zakwestionowania przez inwestora użytych materiałów do budowy sprowadza się w istocie do pytania czy inwestor może zarzucić nienależyte wykonanie zobowiązania. Jako, że prowadzącą Państwo działalność gospodarczą dla oceny należytej staranności należy wziąć pod uwagę zawodowy charakter tej działalności, a także w tym przypadku przepisy ustawy o wyrobach budowlanych.
Odnośnie Aprobaty Technicznej, o którą Pan pyta należy stwierdzić następująco. Zgodnie z art. 2 pkt 2) ustawy o wyrobach budowlanych gdy w ustawie mowa jest o: aprobacie technicznej - należy przez to rozumieć pozytywną ocenę techniczną przydatności wyrobu budowlanego do zamierzonego stosowania, uzależnioną od spełnienia wymagań podstawowych przez obiekty budowlane, w których wyrób budowlany jest stosowany; oraz art. 9 ust. 5 pkt 5) tejże ustawy aprobata budowlana wydawana jest na czas, w którym materiał budowlany otrzymuje pozytywną ocenę techniczną przydatności wyrobu budowlanego do zamierzonego stosowania. Użycie materiałów mających taką aprobatę w okresie jej ważności i opatrzonych znakiem budowlanym naszym zdaniem jest zgodne z przedmiotową ustawą, a w związku z tym nie powinno stanowić podstawy do sformułowania zarzutu nienależytego wykonania zobowiązania.
Skomentuj artykuł - Twoje zdanie jest ważne
Czy uważasz, że artykuł zawiera wszystkie istotne informacje? Czy jest coś, co powinniśmy uzupełnić? A może masz własne doświadczenia związane z tematem artykułu?